• Placeholder
  • Placeholder
  • Placeholder
  • Placeholder

Att det är viktigt att andas är ingen nyhet. Bara några minuters syrebrist kan för alltid förstöra hjärnans förmåga att bearbeta inkommande information. Men det är inte bara viktigt ATT vi andas, utan också HUR vi andas. En andning som bara är lite obalanserad ger över tiden stora negativa konsekvenser eftersom vi andas så mycket varje dag.

Livet börjar och slutar med ett andetag. Vi överlever i veckor utan mat, utan vatten i dagar men utan att andas överlever vi bara några minuter.

Visste du att vi tar ca 1 000 andetag varje timme, alltså upp till 25 000 andetag per dygn. Det blir 10-20 kg luft som passerar in och ut ur vårt system varje dag, vilket är 10 gånger mer än den mängd mat vi äter. Det säger en hel del om hur viktig vår andning är.

Genom att förbättra sättet vi andas på syresätter vi kroppen på ett effektivare sätt. När vi tar kontroll över vår andning kan vi direkt påverka våra tankar och känslor, våra inre organ som hjärta och hjärna och kroppens olika funktioner som muskelrörelser, matsmältning och immunförsvar.



Tolv viktiga fördelar som förbättrade andningsvanor ger:


Lugna ned en stressad, överhettad hjärna
Näsandning ger bättre sexliv
Andas bättre – sov bättre
Stärk ditt hjärta med rätt andning
Munandning påverkar ett barns tänder, ansikte, leende och luftvägar negativt
Medveten Andning för optimal idrottsprestation
Din andning – ett kraftfullt verktyg vid smärtlindring

Gör våra populära tester

Har du mindre energi än du skulle önska? Sover du oroligt och vaknar trött? Går din hjärna ständigt på högvarv? Oroar du dig för minsta lilla? Kan du inte träna som du önskar? Svara på frågorna i våra populära frågeformulär nedan och lär dig mer om kopplingen mellan olika hälsoproblem och dina andnings- och stressvanor. Frågorna hjälper dig bli medveten om hur väl din andning fungerar och hur ofta du befinner dig i kamp/flykt/frys. Finns det tillfällen när du inte behöver vara där? Finns det något du kan göra för att spendera mindre tid där?

Kamp/flykt/frys är vårt sätt att hantera faror och det har säkerställt vår överlevnad under evolutionen. Många av oss spenderar dock onödigt mycket av sina resurser med att kämpa, fly eller ge upp när utmaningarna känns övermäktiga. Är du en av dem?

Vill du förändra ditt beteende behöver du först förstå det. Syftet med frågeformulären är att hjälpa dig få nya insikter och bli medveten om dina andningsvanor respektive de mentala och känslomässiga motsvarigheterna till kamp/flykt/frys, nämligen ilska/rädsla/handlingsförlamad.

Tusentals människor har gjort testerna och resultaten är de förväntade. Ju sämre vi andas eller ju mer vi stressar, desto sämre hälsa har vi.


Gör vårt 2-minuters andningstest
Gör vårt 3-minuters stresstest