Idrotts- och ledarskapspodden: Hur dina andningsvanor påverkar din hälsa, välmående och prestation

Anders Olsson Media Kommentera

Jag hade nyligen ett mycket givande samtal med nyfikna och kunniga Jenny Hagman, fd golfproffs som bl a har skrivit boken Stolt, stark och säker – en bok om helhetsträning för golfare och anordnar golfresor tillsammans med Helen Alfredsson. När den tyska rockgruppen Rammstein skulle uppträda på ett fullsatt Stadion var det Jenny som fick det fina uppdraget att hålla i deras yogapass ett par timmar innan de skulle upp på scen.

Resultatet av vårt samtal blev ett podcast-avsnitt som Jenny beskriver såhär:

Hur dina andningsvanor påverkar din

hälsa, välmående och prestation

I det här avsnittet är det fokus på din andning då andningsexperten Anders Olsson är gäst. Anders berättar om vikten av en god andning och vad du kan göra för att förbättra den, vilka effekter din andning har på din hälsa och ditt välmående, din sömn och hur en förbättrad andning minskar din stress och lär dig hantera rädslor.

Anders berättar vidare om en mycket spännande andningsstudie på Stanford University där han var med och som handlade om att studera skillnaden mellan att andas via munnen eller att tillämpa Medveten Andning. Du får flera andningstips och vi pratar också mycket om hur du genom olika andningsövningar kan förbättra din sömn.

Jag passar också på att fråga om vilka Anders bästa tips är när du blir stressad vid exempelvis första tee under en golfrunda. Så, det blir ett avsnitt fullt av kunskap och inspiration. Trevlig lyssning!

Lyssna på intervjun

 

Dela gärna denna sida