Idrotts- och ledarskapspodden: Hur dina andningsvanor påverkar din hälsa, välmående och prestation

Jag hade nyligen ett mycket givande samtal med nyfikna och kunniga Jenny Hagman, fd golfproffs som bl a har skrivit boken Stolt, stark och säker – en bok om helhetsträning för golfare och anordnar golfresor tillsammans med Helen Alfredsson. När den tyska rockgruppen Rammstein skulle uppträda på ett fullsatt Stadion var det Jenny som fick det fina uppdraget att hålla i deras yogapass ett par timmar innan de skulle upp på scen.

Resultatet av vårt samtal blev ett podcast-avsnitt som Jenny beskriver såhär:

Hur dina andningsvanor påverkar din hälsa, välmående och prestation

I det här avsnittet är det fokus på din andning då andningsexperten Anders Olsson är gäst. Anders berättar om vikten av en god andning och vad du kan göra för att förbättra den, vilka effekter din andning har på din hälsa och ditt välmående, din sömn och hur en förbättrad andning minskar din stress och lär dig hantera rädslor.

Anders berättar vidare om en mycket spännande andningsstudie på Stanford University där han var med och som handlade om att studera skillnaden mellan att andas via munnen eller att tillämpa Medveten Andning. Du får flera andningstips och vi pratar också mycket om hur du genom olika andningsövningar kan förbättra din sömn.

Jag passar också på att fråga om vilka Anders bästa tips är när du blir stressad vid exempelvis första tee under en golfrunda. Så, det blir ett avsnitt fullt av kunskap och inspiration. Trevlig lyssning!

Lyssna på intervjun

Artiklar

Join 50,000 others and receive two free chapters of the book Conscious Breathing

kundberättelser

GILLAR DU ARTIKELN?

Isåfall kommer du troligtvis gilla vårt nyhetsbrev AndningsNYTT som innehåller mängder av tips och inspiration för att hjälpa dig till mer energi, mindre stress, bättre sömn m.m. Nyhetsbrevet kostar inget och utkommer cirka sex gånger per år.

LÄS MER

DELA GÄRNA DENNA SIDA

OM FÖRFATTAREN

Anders Olsson är föreläsare, utbildare och grundare av Medveten Andning och har skrivit boken med samma namn. Efter att i hela sitt liv haft en hjärna som gått på högvarv har han haft turen att stöta på verktyg som hjälpt honom slappna av och hitta sitt inre lugn. Det kraftfullaste av dessa verktyg har utan tvekan varit att förbättra andningen, vilket ledde till Anders beslut att bli världens främste expert inom andning. Det är snart 10 år sedan och sedan dess har han hjälp tiotusentals människor till en bättre hälsa och ökad livskvalité. Han är gästföreläsare på Arizona State University och har deltagit i en banbrytande andningsstudie på Stanford i USA. Anders vision är ”Tillsammans förändrar vi världen, ett andetag i taget”.

Anders Olsson

>

Gör som 30 000+, ange din e-post och få två kapitel gratis av boken Medveten Andning

Scroll to Top