Medveten andning är oerhört effektivt vid sötsug

Jag är kostrådgivare och har jobbat mycket med ätbeteende i mina kurser i Mindful Eating för Gottegrisar, där Medveten andning har en viktig roll. Medveten andning är oerhört effektivt både när det gäller att komma tillrätta med sötsug och överätning. En bonuseffekt om man andas sig lugn innan måltid är att matsmältningen förbättras vilket gör att näringsupptaget ökar och likaså förbränningen. Så fantastiskt 😀 !!!!!!!

Min klient blev kvitt sitt socker-beroende

När jag frågar mina kursdeltagare vilka verktyg de haft mest nytt av, där basen på kursen utgörs av Medveten Andning, skippa sockret och att äta med Mindfulness, svarar nästan alla: Andningen. Här är ett talande exempel från Gabriella 24 år:

———————-
– Jag är diagnostiserad med endometrios, ADD, Bipolaritet typ 2, generellt ångestsyndrom samt vissa drag av Aspergers. Endometriosen har orsakat stora problem med kronisk smärta och de psykiska diagnoserna har till exempel ställt till med enorm osäkerhet och ångestattacker flera gånger per dag. Jag har länge haft ett stort beroende av socker, vilket jag alltid har vetat påverkar mina diagnoser till det negativa.

Visste inte hur jag skulle göra för att sluta

– Jag kunde utan problem dricka 2-3 liter Coca Cola om dagen, men visste inte hur jag skulle göra för att sluta. Jag hoppades att kursen åtminstone skulle ge mig möjligheten att dra ner på min Coca Cola-konsumtion, att jag skulle dricka mindre. Jag vågade aldrig tro att jag skulle bli av med beroendet helt och hållet, som jag faktiskt blev.

– Det var världens ENKLASTE upplägg på kursen! Så smidigt och enkelt och lätt att anpassa sig efter. Jag trodde aldrig att det skulle vara så enkelt att ändra på mina vanor. Det är nu 9 månader sedan som jag gick kursen och jag har inte druckit en enda droppe Cola sedan dess! Ingenting!

– Min endometrios är så mycket bättre nu. Jag har inte alls samma problem med smärta som tidigare. Min ångestproblematik är nästan så gott som bortblåst jämfört med förut – innan kunde jag ha panikångest dagligen. Nu är det snarare någon gång i månaden, om ens det. Läs hela Gabriellas berättelse här >>
———————-

Ingen astmamedicin överhuvudtaget sedan jag började med Medveten Andning

Jag kom i kontakt med Medveten Andning flera år innan jag gick Instruktörskursen då jag blev coachad av en Instruktör under utbildning. Jag märkte hur kraftfullt det var då min astma försvann och sedan dess, vilket nu är 5 år sedan, har jag inte tagit någon astmamedicin överhuvudtaget.

För närvarande hjälper jag unga kvinnor som på olika sätt hamnat utanför samhället, till exempel på grund av missbruk. Även här är det slående hur kraftfullt verktyg andningen faktiskt är när demonerna tar över. Att gå till det medvetna andetaget blir så konkret och påtagligt och hjälper kvinnorna att komma ned i varv.

Min son kan nu ta blodprov tack vare långsam magandning

En liten roligt historia från min vardag: Min son Max är 15 år och har Downs Syndrom. Han har sedan i höstas fått förändrade värden på sköldkörteln och behöver i och med det gå och ta blodprov med jämna mellanrum. Jag var med vid första tillfället. Max var livrädd och sköterskan kunde knappt hitta någon blodådra att sticka i eftersom han var så stel och rädd.

Mamma andningsinstruktören tog då vid och jag satte mig bredvid Max och visade hur han skulle andas genom näsan, långt in med luften ända ner i magen, hålla kvar en stund och sedan andas ut ändå långsammare. Efter en liten stund gick det alldeles utmärkt att ta blodprovet.

Den här veckan var det dags igen för provtagning. Den här gången var pappa med. Jag frågade Max när han kom hem hur det hade gått. Han svarade: – Bra! Jag andades med magen.

Numera är det aldrig några problem när han ska blodprov. Han behöver inte ta några emla-plåster innan och är helt lugn inför provtagningen. Så skönt! Sköterskorna har förundrats över “andningstekniken” och menar att det där borde ju alla få lära sig att göra på sjukhuset. Kan ju inte annat än hålla med 😉

– Ulrika Gabriel, 49 år, Coach och Hälsoinspiratör, Västerås

Artiklar

Join 50,000 others and receive two free chapters of the book Conscious Breathing

kundberättelser

GILLAR DU ARTIKELN?

Isåfall kommer du troligtvis gilla vårt nyhetsbrev AndningsNYTT som innehåller mängder av tips och inspiration för att hjälpa dig till mer energi, mindre stress, bättre sömn m.m. Nyhetsbrevet kostar inget och utkommer cirka sex gånger per år.
DELA GÄRNA DENNA SIDA

OM FÖRFATTAREN

Anders Olsson är föreläsare, utbildare och grundare av Medveten Andning och har skrivit boken med samma namn. Efter att i hela sitt liv haft en hjärna som gått på högvarv har han haft turen att stöta på verktyg som hjälpt honom slappna av och hitta sitt inre lugn. Det kraftfullaste av dessa verktyg har utan tvekan varit att förbättra andningen, vilket ledde till Anders beslut att bli världens främste expert inom andning. Det är snart 10 år sedan och sedan dess har han hjälp tiotusentals människor till en bättre hälsa och ökad livskvalité. Han är gästföreläsare på Arizona State University och har deltagit i en banbrytande andningsstudie på Stanford i USA. Anders vision är “Tillsammans förändrar vi världen, ett andetag i taget”.

Anders Olsson

>

Gör som 30 000+, ange din e-post och få två kapitel gratis av boken Medveten Andning

Scroll to Top