Debuterade i New York Maraton med näsandning

Jag blev så glad när jag hittade er hemsida! Vill bara glatt skriva till er att jag i söndags sprang New York Marathon på 4.34 på de 4,2 milen. Det intressanta är att jag har ingen tidigare erfarenhet av lopp utan ville göra detta som en livsupplevelse. Som längst har jag sprungit 2½ mil på träning förut. När jag kom på plats och blandades med alla grymt duktiga löpare så bestämde jag mig för att bara ta mig i mål och ta det lugnt.

Jag tänkte…om jag bara andas genom näsan hela loppet så kan jag ju inte överanstränga mig.

Hoppas det aldrig tar slut

Jag sprang hela tiden med näsandning och långa djupa andetag. För mej spelade det ingen roll om det var uppför eller platt, det var lika lätt att springa hela tiden. Jag höll en jämn fart på ca 6,3 min/km genom hela loppet. När jag sprungit i 2,5 tim sa jag till mej själv hoppas det aldrig tar slut !

Allt gick så lätt och jag kunde uppleva allt omkring mej eftersom jag inte var trött. Och inga kramper eller skador. Ingenting. Vid 30 km var jag fortfarande inte trött, men sista 2 km blev benen lite tunga. Men inte värre än att jag efter loppet med lätthet kunde gå 5 km hem till hotellet utan problem.

Jag hade även bra med energi under kvällen. Nu blir det Vasaloppet i mars och jag kommer definitivt att andas genom näsan då också.

Utklassar min elitidrottande son

Min son som är 18 år spelar hockey på elitnivå och är väldigt vältränad. Jag har nu utmanat honom på ”90 grader”, där man står upp och har ryggen mot väggen och benen i 90 graders vinkel. När sonen gav upp hade jag inte ens börjat andas häftigt av ansträngning.

När vi gjorde övningen ”plankan”, där man bara har fötter och armbågar i marken, vann jag också. Tredje gången vi gjorde plankan räknade vi antalet andetag. Jag tog 14 andetag/minut och han tog 34! Behöver jag säga att jag andades genom näsan vid övningarna, och sonen genom munnen…

Jag vill med denna berättelse bara styrka eran teori om näsandningens fördelar, och kanske inspirera andra. Ingen i New York fattade att det ens var möjligt att bara näsandas. Men något händer vid näsandning och det är jättepositivt!

– Seija Torstensson, 51 år, egen företagare, Marstrand

Artiklar

Join 50,000 others and receive two free chapters of the book Conscious Breathing

kundberättelser

GILLAR DU ARTIKELN?

Isåfall kommer du troligtvis gilla vårt nyhetsbrev AndningsNYTT som innehåller mängder av tips och inspiration för att hjälpa dig till mer energi, mindre stress, bättre sömn m.m. Nyhetsbrevet kostar inget och utkommer cirka sex gånger per år.

Registrera dig för vårt Nyhetsbrev, som kommer ut varannan månad, och få två kapitel ur vår bok

MEDVETEN ANDNING,

Grunden för hälsa, energi och harmoni.

DELA GÄRNA DENNA SIDA

OM FÖRFATTAREN

Anders Olsson är föreläsare, utbildare och grundare av Medveten Andning och har skrivit boken med samma namn. Efter att i hela sitt liv haft en hjärna som gått på högvarv har han haft turen att stöta på verktyg som hjälpt honom slappna av och hitta sitt inre lugn. Det kraftfullaste av dessa verktyg har utan tvekan varit att förbättra andningen, vilket ledde till Anders beslut att bli världens främste expert inom andning. Det är snart 10 år sedan och sedan dess har han hjälp tiotusentals människor till en bättre hälsa och ökad livskvalité. Han är gästföreläsare på Arizona State University och har deltagit i en banbrytande andningsstudie på Stanford i USA. Anders vision är ”Tillsammans förändrar vi världen, ett andetag i taget”.

Anders Olsson

>

Gör som 50 000+, ange din e-post och få två kapitel gratis av boken Medveten Andning

Scroll to Top