Numera är jag RELIGIÖS när det gäller min muntejp och tejpar munnen varje natt

Väldigt många människor lider av sömnapné i varierande grad, och alla kan drabbas av det även om det finns vissa riskfaktorer. Övervikt och hur man ser ut rent anatomiskt i näsan och svalget påverkar, men alla kan drabbas av syrebrist under natten. Sömnapné handlar om att tungan faller bakåt i svalget, eller att man på annat sätt tillfälligt blockerar andningsvägarna. Ett tecken på att man inte andas som man ska under natten är att man sover med öppen mun.

Jag har ALLTID sovit med öppen mun, jag visste inte att det spelade någon roll. Överhuvudtaget har jag alltid föredragit att andas med öppen mun, och inte genom näsan men nu kopplar man munandning till alla möjliga sjukdomar.

För att se hur det är ställt med andningen kan man analyseras på ett sömnlabb, där de mäter andningen under natten. Om man har mycket uppehåll kan man få en CPAP med sig hem, en trycksatt mask som håller en jämn andningsrytm genom hela natten.

Jag hade 4 av 5 klassiska tecken på munandning

Jag tror inte att sömnlabb är aktuellt för mig, men jag kände igen mig i 4-5 av de 5 punkter som används för att detektera munandning eller dålig syresättning under natten.

  1. Du har alltid ett glas vatten vid sängen
  2. Din mun är torrare än en öken när du vaknar
  3. Du vaknar för att du måste kissa eller dricka
  4. Du vaknar trött
  5. Du snarkar

Ja på nästan alla här, utom när jag är i bra ketos och håller min rutin om att gå upp strax före 05. Då sover jag oftast hela natten, men det är inte ovanligt att jag har TVÅ stora glas på nattduksbordet som jag DRICKER under natten. Ett tag drack jag MER på natten än på dagen! Jag kunde också vakna med ett ryck och måste panikandas och kände att allting bara snurrade.

Så detta var mina tecken, plus att jag hade en extremt trångställd gom som barn som jag fick bredda med tandställning som pressade ut kindtänderna åt sidorna. Det är ett tecken på att man ligger och sover med öppen mun, och faktiskt så är behovet av tandställning en effekt av hur man andas! Näsa, gom och andningsvägar ser inte ut som hos stenåldersmannen längre! Då hade 95% perfekta tänder och nu har bara 5% perfekta tänder… är inte det knäppt?

Att tejpa munnen på natten har revolutionerat min sömn

Det var då jag fick tipset om muntejp, att helt enkelt tejpa munnen när man sover för att ENDAST andas genom näsan. Första natten kan man vakna i panik och sliter bort tejpen, och då är tricket att tejpa vertikalt. Från nästan till hakan. Nu har jag tejpat av och till i flera månader, och tejpar just nu horisontellt.

En cool sak är att om min näsa är täppt när jag går och lägger mig, så klarnar den upp inom några minuter och jag kan andas bra. Tejpandet är också väldigt lugnande, jag vaknar utvilad och behöver inte dricka eller kissa, har heller ingen torr mun.

Jag vet att det antagligen låter helt sjukt med muntejp, men de nätter jag glömmer tejpa sover jag direkt sämre!

Det har verkligen revolutionerat min sömn då jag inte behöver dricka flera liter mitt i natten, inte vaknar torr som en öken i munnen och dessutom behöver en dryg timma MINDRE sömn!

Lång inkörningsperiod men väl värt det!

Uppdatering april-2017 Nu har jag kört med muntejp i snart ett år och det tog ett bra tag att vänja sig. Det tog åtminstone 6 månader för mig att sluta slita bort tejpen under natten, kanske längre tid. Upplever att det är ganska nyligen som jag sover hela natten i ett svep med tejpad mun, och är ALDRIG för täppt för att tejpa. Någon gång händer det förstås att jag vaknar lite förvirrat mitt i natten, tror det är morgon, tar av tejpen och somnar om. Men det är sällan.

Jag är numera RELIGIÖS när det kommer till min muntejp och tejpar munnen varje natt. Tejpar jag inte sover jag mycket sämre och vaknar torr som en öken i munnen. Dessutom vaknar jag 1-3 gånger för att gå upp och kissa. Jag började tejpa munnen på sommaren 2016 efter att ha checkat av alla tecken på lätt sömnapné. Jag behöver ingen CPAP-mask, men jösses vad många som skulle behöva det utan att veta om det!

– Martina Johansson, Stockholm, 34 år, science editor, författare till flera böcker, driver en populär Hälsoblogg

Artiklar

Join 50,000 others and receive two free chapters of the book Conscious Breathing

kundberättelser

GILLAR DU ARTIKELN?

Isåfall kommer du troligtvis gilla vårt nyhetsbrev AndningsNYTT som innehåller mängder av tips och inspiration för att hjälpa dig till mer energi, mindre stress, bättre sömn m.m. Nyhetsbrevet kostar inget och utkommer cirka sex gånger per år.

LÄS MER

DELA GÄRNA DENNA SIDA

OM FÖRFATTAREN

Anders Olsson är föreläsare, utbildare och grundare av Medveten Andning och har skrivit boken med samma namn. Efter att i hela sitt liv haft en hjärna som gått på högvarv har han haft turen att stöta på verktyg som hjälpt honom slappna av och hitta sitt inre lugn. Det kraftfullaste av dessa verktyg har utan tvekan varit att förbättra andningen, vilket ledde till Anders beslut att bli världens främste expert inom andning. Det är snart 10 år sedan och sedan dess har han hjälp tiotusentals människor till en bättre hälsa och ökad livskvalité. Han är gästföreläsare på Arizona State University och har deltagit i en banbrytande andningsstudie på Stanford i USA. Anders vision är ”Tillsammans förändrar vi världen, ett andetag i taget”.

Anders Olsson

>

Gör som 30 000+, ange din e-post och få två kapitel gratis av boken Medveten Andning

Scroll to Top