Jag cyklar racer och syresätter kroppen på ett helt annat sätt med näsandning

Jag är 56 år och har cyklat racer i 4 år. För några månader sedan började jag andas genom näsan när jag tränar. När jag munandas hamnar luften uppe i bröstet och min energi minskar. Senaste tiden har jag cyklat 20 mil, 30 mil respektive 42,5 mil under samma dag. Jag hade inte klarat detta om jag inte börjat tillämpa näsandning. Nu är träningen inriktad på att cykla ett 123-milslopp i Frankrike nästa år.

Näsandning ger mig flera viktiga fördelar:

  • Jag upplever mycket mera kraft i benen
  • Jag får mer energi i hela kroppen
  • Jag slipper dra in kall luft långt nere i lungorna, eftersom inandningsluften värms i näsan
  • Jag syresätter kroppen på ett helt annat sätt
  • Min kropp blir mycket lugnare
  • Jag får en mycket behagligare cykeltur
  • Jag sliter inte lika hårt på kroppen
  • Återhämtningen går mycket fortare

Svårare att komma ned i varv efter träning med öppen mun

En annan sak som blivit tydlig är hur viktigt det är för mig att starta lugnt. Om jag i början av passet kör på för hårt och snabbt har jag svårt att få till en bra näsandning. Svårt att komma in i en bra rytm, vilket sitter i under hela träningspasset.

Jag märker också tydligt hur jag har mycket svårare att komma ned i varv efter högintensiv träning där munnen är öppen. Återhämtningen tar längre tid.

– Majvor Lantz, 56 år, Produktutvecklare, Tranås

Artiklar

Join 50,000 others and receive two free chapters of the book Conscious Breathing

kundberättelser

GILLAR DU ARTIKELN?

Isåfall kommer du troligtvis gilla vårt nyhetsbrev AndningsNYTT som innehåller mängder av tips och inspiration för att hjälpa dig till mer energi, mindre stress, bättre sömn m.m. Nyhetsbrevet kostar inget och utkommer cirka sex gånger per år.

Registrera dig för vårt Nyhetsbrev, som kommer ut varannan månad, och få två kapitel ur vår bok

MEDVETEN ANDNING,

Grunden för hälsa, energi och harmoni.

DELA GÄRNA DENNA SIDA

OM FÖRFATTAREN

Anders Olsson är föreläsare, utbildare och grundare av Medveten Andning och har skrivit boken med samma namn. Efter att i hela sitt liv haft en hjärna som gått på högvarv har han haft turen att stöta på verktyg som hjälpt honom slappna av och hitta sitt inre lugn. Det kraftfullaste av dessa verktyg har utan tvekan varit att förbättra andningen, vilket ledde till Anders beslut att bli världens främste expert inom andning. Det är snart 10 år sedan och sedan dess har han hjälp tiotusentals människor till en bättre hälsa och ökad livskvalité. Han är gästföreläsare på Arizona State University och har deltagit i en banbrytande andningsstudie på Stanford i USA. Anders vision är ”Tillsammans förändrar vi världen, ett andetag i taget”.

Anders Olsson

>

Gör som 50 000+, ange din e-post och få två kapitel gratis av boken Medveten Andning

Scroll to Top