Bröstandning ger stress, rädslor, ångest, panik, fobier

Sedan tidiga tonåren har jag känt mig utlämnad till min egen rädsla och varit rädd för min egen rädsla och stress. Förut har jag stått helt ensam med alla rädslor, idag har jag ett verktyg – min andning. Rädslor skrämmer mig inte längre. Bara vetskapen gör att jag blir lugnare och jag är idag betydligt stresståligare och klarar av stress på ett helt annat sätt. Förut när jag andades ytligt, högt uppe i bröstet och inte använde diafragman, blev jag stressad, sedan rädd och orolig och därefter fick jag ångest och panikångest-attacker. Rädslor smittar och det ena ledde till det andra och jag blev rädd för fler och fler saker.

Jag utvecklade social fobi och var rädd för nästan allting

Jag utvecklade social fobi och var rädd för nästan allting. Stressen utlöste rädslan och rädslor ger fobier. Jag var hemskt känslig för stora folksamlingar och mycket ljud. Kunde till exempel inte åka buss. Idag älskar jag att åka buss, det finns inget som jag finner så rogivande.

I januari 2015 läste jag om en man som blivit av med sin fruktansvärda ångest som plågat honom i många år, genom att förbättra sin andning. Jag köpte då boken Medveten Andning och började tejpa munnen på natten.

Efter ett par nätters tejpande kände jag en klump i mellangärdet som jag inte känt tidigare. Jag har aldrig känt av min mage tidigare och jag tror att det var min diafragma jag fick kontakt med.

Det går inte att beskriva vilken skillnad det är i mitt liv

Jag började göra olika andningsövningar som riktar sig till diafragman och helt plötsligt började fler och fler rädslor försvinna. Det går inte att beskriva vilken skillnad det är i mitt liv. Det känns som ett mirakel ska du veta när jag nu vet hur jag ska hantera den förlamande rädslan som varit min ständige följeslagare.

Jag är 52 år och utvecklade social fobi redan i högstadiet. Under alla dessa år har jag haft mycket kontakt med sjukvården och psykiatrin, men aldrig har någon pratat med mig om min andning. Medicinen funkade jättebra i början, men efter att tag var det som att kroppen vande sig och effekten klingade av.

Tänk om jag hade fått den här kunskapen om andningens betydelse tidigare, då hade jag fått ett helt annat liv. Men jag försöker att inte vara bitter och ser istället fram emot att uppleva resten av mitt liv med att kunna hantera stress och rädslor med detta fantastiska verktyg som finns i vårt andetag.

Linnea, 52 år

Artiklar

Join 50,000 others and receive two free chapters of the book Conscious Breathing

kundberättelser

GILLAR DU ARTIKELN?

Isåfall kommer du troligtvis gilla vårt nyhetsbrev AndningsNYTT som innehåller mängder av tips och inspiration för att hjälpa dig till mer energi, mindre stress, bättre sömn m.m. Nyhetsbrevet kostar inget och utkommer cirka sex gånger per år.

Registrera dig för vårt Nyhetsbrev, som kommer ut varannan månad, och få två kapitel ur vår bok

MEDVETEN ANDNING,

Grunden för hälsa, energi och harmoni.

DELA GÄRNA DENNA SIDA

OM FÖRFATTAREN

Anders Olsson är föreläsare, utbildare och grundare av Medveten Andning och har skrivit boken med samma namn. Efter att i hela sitt liv haft en hjärna som gått på högvarv har han haft turen att stöta på verktyg som hjälpt honom slappna av och hitta sitt inre lugn. Det kraftfullaste av dessa verktyg har utan tvekan varit att förbättra andningen, vilket ledde till Anders beslut att bli världens främste expert inom andning. Det är snart 10 år sedan och sedan dess har han hjälp tiotusentals människor till en bättre hälsa och ökad livskvalité. Han är gästföreläsare på Arizona State University och har deltagit i en banbrytande andningsstudie på Stanford i USA. Anders vision är ”Tillsammans förändrar vi världen, ett andetag i taget”.

Anders Olsson

>

Gör som 50 000+, ange din e-post och få två kapitel gratis av boken Medveten Andning

Scroll to Top