Ångesten borta tack vare andningsträning

Under 2014 började jag öva Medveten Andning, enligt Anders Olssons riktlinjer. Brände ut mig 2009 och var mycket dålig under många år med konstant ångest och depression. 2013 hade jag själv satt ut mina mediciner och slutat röka och börjat träna löpning. Hade då fortfarande återkommande ångest trots att mitt mående var mycket bättre.

7 Januari 2014 fick jag boken Medveten Andning med posten och började läsa och göra övningarna i boken och från den dagen började min ångest avta. I samma vecka så började jag med yoga och fick mycket hjälp av det i början med andningsträningen.

Bättre sömn med sovtejpen

Jag började också näsandas i löpträningen, samt vid promenader och cykelturer. Det var svårt i början för näsgångarna kändes trånga. Jag saktade ner tempot lite och övade och fick snabba förbättringar. Jag började samtidigt med att tejpa munnen på natten. Första gången så vaknade jag mitt i natten och kände lite panik och tog bort tejpen.

Följande natt testade jag igen och fick liknande resultat, men ytterligare nästa natt sov jag natten igenom och vaknade med tejpen på efter en god natts sömn och det har gått jättebra att tejpa sedan dess. Jag kände att jag sovit bättre än vanligt den första hela natten med tejp, lugnare på något vis. Det blev snabbt en vana att tejpa munnen eftersom nattsömnen är mycket viktig för mig.

I början så fick jag tänka på att öva på andningen de dagar jag ej tränade fysiskt. Annars kunde jag känna att jag fick lite oroskänslor. Jag tränar nästan dagligen och springer nu i princip obehindrat med näsandning på samma tider som innan. Nyligen hade jag träningsvila pga tandvärk och jag blev lite förvånad faktiskt för jag hade ingen oro alls under tiden!

Andningen perfekt för att minska stress och ångest

För mig är det så att jag vant mig att må bra under ett år och då blir det det naturliga måendet. Vid stressade situationer så jobbar jag bara med att andas lägre och använda min diafragma min andning och jag mår snabbt bättre och lugnar mig.

Det var också intressant då jag låg i tandläkarstolen nyligen och kände en klar förbättring av min näsandning! Förr hade jag besvär med trånga näsgångar och var t o m inne på att operera för att få bättre utrymme. Det behöver jag inte längre då jag har lätt för att näsandas numera!

Jag rekommenderar alltid näsandning till vänner och i grupper på Facebook t.ex. Det är en billig förbättring av hälsan tycker jag och man slipper mediciner och återkommande dyra behandlingar hos terapeuter!

– Lena Johansson, Odensbacken

Artiklar

Join 50,000 others and receive two free chapters of the book Conscious Breathing

kundberättelser

GILLAR DU ARTIKELN?

Isåfall kommer du troligtvis gilla vårt nyhetsbrev AndningsNYTT som innehåller mängder av tips och inspiration för att hjälpa dig till mer energi, mindre stress, bättre sömn m.m. Nyhetsbrevet kostar inget och utkommer cirka sex gånger per år.

Registrera dig för vårt Nyhetsbrev, som kommer ut varannan månad, och få två kapitel ur vår bok

MEDVETEN ANDNING,

Grunden för hälsa, energi och harmoni.

DELA GÄRNA DENNA SIDA

OM FÖRFATTAREN

Anders Olsson är föreläsare, utbildare och grundare av Medveten Andning och har skrivit boken med samma namn. Efter att i hela sitt liv haft en hjärna som gått på högvarv har han haft turen att stöta på verktyg som hjälpt honom slappna av och hitta sitt inre lugn. Det kraftfullaste av dessa verktyg har utan tvekan varit att förbättra andningen, vilket ledde till Anders beslut att bli världens främste expert inom andning. Det är snart 10 år sedan och sedan dess har han hjälp tiotusentals människor till en bättre hälsa och ökad livskvalité. Han är gästföreläsare på Arizona State University och har deltagit i en banbrytande andningsstudie på Stanford i USA. Anders vision är ”Tillsammans förändrar vi världen, ett andetag i taget”.

Anders Olsson

>

Gör som 50 000+, ange din e-post och få två kapitel gratis av boken Medveten Andning

Scroll to Top