Jag har aldrig återhämtat mig så snabbt från influensa

Jag har en sjukhistoria bakom mig när det gäller andning och lungor, där jag haft stora problem med mina luftrör. Har undan för undan tappat min fysik, jag har gått upp i vikt och fått diabetes typ-2. Har även allergier som ger mig astma. Några gånger har jag även behövt åka in akut med min astma och då fått antibiotika i förebyggande syfte. Jag är också nykter alkoholist sedan 16 år tillbaka, då gjorde jag en helomvändning.

På senare år har jag drabbats av tre lunginflammationer och den sista gången var jag så dålig att jag höll på att stryka med. Jag var inlagd och fick behandling med syrgas. Det tog en hel vecka innan de hittade rätt antibiotika som bet, vilket var i grevens tid då jag var riktigt risig. När jag haft lunginflammation har jag fått en grej från sjukvården med mig hem som jag skulle blåsa i. Tyvärr förstod jag inte vad det skulle kunna ge mig, då jag inte fick någon information om vad det var bra för. Därför har jag inte använt den.

Det var först när jag kom i kontakt med Klara Sinnerstad, som jag förstod hur viktigt var. Klara utbildar sig till andningsinstruktör i Medveten Andning och hon sökte personer att coacha. Jag kände direkt att det här att något för mig och att det skulle kunna hjälpa mig att stärka mina lungor.

Jag sover två timmar mindre per natt och vaknar pigg!

Jag har använt Relaxatorn flitigt och sovit med tejpad mun. Dessutom har jag gått promenader, då jag bara andats genom näsan, och även gått i trappor för att höja pulsen. Min vilopuls har blivit lägre och min andning långsammare. Jag var inte alls beredd på att jag skulle få en sån tydlig respons från kroppen.

Mitt sömnbehov har minskat från 9-10 timmar till 7-8 timmar, så jag vinner hela 2 timmar om dagen på att andas bättre! Den extra tiden använder jag till att promenera till jobbet, vilket tar 50 minuter.

Fastän jag sover mindre, så känner jag mig piggare och har mer energi, så jag hinner med mer och har kunnat träffa fler vänner. Har helt klart fått en högre livskvalitet. Direkta vinster, men däremot har jag inte sett någon effekt på min vikt och diabetes, inte än.

Det nya tänket som jag har fått, har gett mig en morot när jag tränat. Även om det är tufft att andas genom näsan vid träning, så känner jag att jag hittat en utmaning och min tävlingsinstinkt har gått igång. Det har fått mig att börja träna på gymmet på jobbet, där jag bland annat cyklat och rott. Näsandning funkar jättebra, ända tills jag blir riktigt andfådd.

28-dagars Medveten andningsträning

Aktivitet
Tejpad mun på natten28 av 28 nätter
Andningsträning med Relaxatorca 22 min/dag
Fysisk aktivitet med stängd munca 54 min/dag
Utvärdering efter 28-dagars andningsträningFöreEfter
Andningsindex (max 100 poäng)5279
Andningsvanor (max 60 poäng)3241
Puls (hjärtslag per minut)8172
Förbättring (0=ingen förbättring, 10=mycket stor förbättring)
Koncentration7
Energinivå7
Stress5
Sömn10
Humör5
Smärta, värk3
Hjärta8
Luftvägar (näsa, hals, lungor)10
Rädsla, oro, depression, ångest2
Fysisk kondition7

Jag har aldrig återhämtat mig så snabbt från influensa

Den 5:e februari började jag med 28-dagars andningsträning och slutade i början av mars. Jag har dock fortsatt med Relaxator, tejp och fysisk aktivitet med stängd mun.

Är naturligtvis extra försiktig nu i coronatider, men någon vecka efter avslutad 28-dagars fick jag en infektion och var riktigt dålig en vecka. Det började med frossa på kvällen. Jag blev svullen i bihålorna och började hosta. Min feber var hög, över 39 i 4,5 dygn. Var i kontakt med 1177 men fick inte komma in och testa för coronaviruset. Skulle jag däremot få svåra andningsbesvär så var jag välkommen.

Efter att febern gått ner, så hostade och snorade jag i ytterligare 4-5 dygn. Jag klarade mig utan syrgas och har aldrig återhämtat mig från en influensa så snabbt förut. Det var en avsevärd skillnad jämfört med tidigare. Utan andningsträning hade nog mina lungor klappat ihop. I vanliga fall när en förkylning gått ner i luftrören kan jag ha jätteansträngda luftrör i 1,5 månad.

Även om mycket tyder på att det var coronaviruset jag hade, så kan jag såklart inte säga säkert eftersom jag inte gjort någon test.

När jag var sjuk kunde jag inte tejpa munnen på natten, men annars har muntejp fungerat jättebra, och även nu på våren när allergisäsongen är här. Även om jag haft ett allergipåslag, som påverkat stämbanden och jag har hostat och harklat mig litet, så brukar jag vid det här laget ha behövt ta mycket mer luftrörsvidgande medicin än vad jag behövt hittills.

Ett varmt tack till Klara för hennes klokskap och engagemang. Jag berättar för alla som jag träffar om min resa till tillfrisknande och hälsa, om alla de fördelar som en förbättrad andning har.  Jag hoppas att fler finner modet att prova Medveten Andning.

– Kerstin Larsson, 58 år, skötare, Örebro

Artiklar

Join 50,000 others and receive two free chapters of the book Conscious Breathing

kundberättelser

GILLAR DU ARTIKELN?

Isåfall kommer du troligtvis gilla vårt nyhetsbrev AndningsNYTT som innehåller mängder av tips och inspiration för att hjälpa dig till mer energi, mindre stress, bättre sömn m.m. Nyhetsbrevet kostar inget och utkommer cirka sex gånger per år.

Registrera dig för vårt Nyhetsbrev, som kommer ut varannan månad, och få två kapitel ur vår bok

MEDVETEN ANDNING,

Grunden för hälsa, energi och harmoni.

DELA GÄRNA DENNA SIDA

OM FÖRFATTAREN

Anders Olsson är föreläsare, utbildare och grundare av Medveten Andning och har skrivit boken med samma namn. Efter att i hela sitt liv haft en hjärna som gått på högvarv har han haft turen att stöta på verktyg som hjälpt honom slappna av och hitta sitt inre lugn. Det kraftfullaste av dessa verktyg har utan tvekan varit att förbättra andningen, vilket ledde till Anders beslut att bli världens främste expert inom andning. Det är snart 10 år sedan och sedan dess har han hjälp tiotusentals människor till en bättre hälsa och ökad livskvalité. Han är gästföreläsare på Arizona State University och har deltagit i en banbrytande andningsstudie på Stanford i USA. Anders vision är ”Tillsammans förändrar vi världen, ett andetag i taget”.

Anders Olsson

>

Gör som 50 000+, ange din e-post och få två kapitel gratis av boken Medveten Andning

Scroll to Top