Breath Hour klockan 12:00 den 3:e februari

Anders Olsson Event Leave a Comment

Sedan 2012 firar vi i Sverige Andningens Dag den 3:e februari. Andningsdagen börjar glädjande uppmärksammas alltmer även internationellt och förhoppningen är att dagen ska bli en officiell FN-dag. Inspirerade av det ökande intresset tar vi nu nästa steg och lanserar BreathHour världen över. Den 3:e februari klockan 12:00 lokal tid och en timme framåt tänker vi litet extra på vår andning. Längre ned kan du läsa om olika BreathHour-aktiviteter.


Det första som fallerar vid stress och press är andningen

Det första som fallerar vid stress och press är vår andning. Den blir snabbare och ytligare och munnen åker upp, eller så biter vi ihop och håller andan helt och hållet och “glömmer” bort att andas ut. Gör vi någonting tillräckligt ofta så etableras nya (o)vanor och i takt med att stressen och pressen fortgår blir andningen inte längre bara en spegling av densamma, utan den förstärker även den upplevda stressen. Över tiden börjar andningen leva sitt egna liv och till slut triggar den igång stressreaktioner på egen hand.

Den mängd stimuli som vår hjärna matas med i dagens samhälle har nått en helt sanslös nivå. Något som speglas i den ökande ohälsan, både bland barn och vuxna, där stress, koncentrationssvårigheter, dålig sömn och låg energi blir allt vanligare. Det räcker med att gå tillbaka några tiotals år för att inse att tempot idag är rejält mycket högre. Går vi tillbaka till början av 1900-talet blir skillnaden ännu större. Med tanke på att vi utvecklats under miljontals år talar vi om extrema förändringar på väldigt kort tid.


Lära oss bibehålla en bra andning i vardagen

Med ett allt högre tempo riskerar vi att gå vilse i aktivitets- och prestationsfällan. Vi får då tunnelseende och förlorar förmågan att se helhetsbilden. När tempot skruvas upp tappar vi lättare fotfästet och djupt där inom oss känner vi oss mer och mer otrygga, trots att bilden vi visar upp för omvärlden utstrålar självsäkerhet. Långsiktighet och hållbara lösningar är på väg att bli en bristvara som allt oftare får ge vika för kortsiktiga, temporära lösningar där ekonomin står i fokus och den nya religionen heter pengar.

Så vad är alternativet, ska vi alla flytta ut till en hydda i skogen, sitta och meditera och knapra salladsblad hela dagarna? NEJ! För de allra flesta av oss är det såklart inget alternativ att fly från stressen, och då behöver vi lära oss hantera den. Och här är andningen ett fantastiskt redskap. Det vi behöver göra är helt enkelt att lära oss bibehålla en bra andning även när vi upplever att livets utmaningar gör sig påminda. Svårare än så behöver det inte vara. I takt med att våra andningsvanor försämras minskar nämligen dels vår förmåga att återhämta oss och dels blir vi spända och gör av med mer energi än situationen kräver, vilket ökar den upplevda stressen. Ungefär som att köra bil på motorvägen med handbromsen åtdragen samtidigt som vi har full gas och treans växel ilagd.


Anmälan BreathHour-webinar

För att inspirera till en bättre andningen i vardagen arrangerar vi ett 30-minuters kostnadsfritt BreathHour-evenemang – Upptäck kraften i ditt andetag och BLI ENERGISMART. Ingen utrustning krävs förutom en stol att sitta på eller någonstans att ligga ned för den som vill det, samt en dator, padda eller mobil med Internetanslutning för att koppla upp dig till webinaret.

Vi börjar med att prata en stund om hur en förbättrad andning kan göra dig mer energismart och därefter avslutar vi med ”Hitta Hem”, en guidad andnings- och avslappningsövning. Perfekt att göra på arbetsplatsen eller i skolan för att få en stunds återhämtning och avslappning.

Andra exempel på aktiviteter under BreathHour

Kanske vill du anordna en egen BreathHour-aktivitet på din arbetsplats, i din skola, med arbetslösa ungdomar, hemlösa, flyktingar osv. Några exempel på aktiviteter du kan göra, enskilt eller i grupp, under BreathHour är att:

  • Sjunga tillsammans. När vi sjunger tillsammans så andas vi automatiskt i takt.
  • Meditera, andas medvetet. Det medvetna andetaget är ett fantastiskt verktyg för att göra oss närvarande här och nu.
  • Tänd ett ljus, reflektera, slappna av, gör ingenting.
  • Göra yoga eller andra kroppsövningar med fokus på andningen. Förutom den fysiska träningen ger det ett ökat inre lugn.
  • Sluta prata. Om du vill kan du tejpa för munnen så att du inte kan prata.
  • Andas två och två rygg mot rygg.
  • Träna/cykla/gå/jogga och samtidigt andas medvetet.
  • Andas med Relaxatorn.
  • Andas två och två och titta varandra i ögonen.


Andningens Dag 3:e februari

Andningens Dag infaller den 3 februari och instiftades år 2012 för att uppmärksamma andningens betydelse. Få människor reflekterar över sin andning innan de får problem med den. Syftet med andningsdagen är att sprida kunskap om hur vi alla kan använda andningen och må lite bättre – redan i nästa andetag.
Vi vill få fler att uppleva hur de andas och förstå att vi bär en viktig nyckel till hälsa inom oss, säger Susanne Hovenäs, initiativtagare till Andningens Dag.

I samband med Andningens dag blir det också en event i Stockholm klockan 13:00-21:00. Mer information hittar du här.




Är Medveten Andning något för dig?


Dela gärna denna sida