Andningsminuten

Anders Olsson Event 14 Kommentarer

Andningsminuten 10 februari

Rubrik: Vi andas tillsammans och tänker goda tankar om varandra
När: Söndag 24 februari 2019 klockan 20:30
Var: Du ansluter dig via dator, surfplatta, laptop eller mobil via Zoom (länk för att ansluta skickas ut efter att du anmält dig)
Alternativ: Du kan också göra Andningsminuten tillsammans med din partner, barn, kompisar, arbetskollegor osv.
Pris: Gratis
Guide: Anders Olsson

Anmälan

Hur går

Andningsminuten till?

Hitta en plats där du får vara ostörd. Släck lampor. Ha endast igång apparaten du är ansluten med till eventet. Stäng av övriga datorer, tv, mobiler och andra ev. störmoment. Tänd ett ljus om du vill det.

Under Andningsminuten är ögonen stängda, hållningen upprätt och du har en hand på magen och en hand på bröstet samt Relaxatorn i munnen. Har du ingen Relaxator går det utmärkt ändå. Under Andningsminuten är vi helt tysta och andas tillsammans i cirka fem minuter. Om du är med på Zoom-träffen så gör jag en kort genomgång innan vi börjar, av syfte och tillvägagångssätt, som är enligt följande:

  • Attityd. Ha gärna en attityd av nyfikenhet, uppskattning, tacksamhet, vänlighet, kärlek och glädje.
  • Acceptans. Många av oss (de flesta!?) har en massa tankar som far fram och tillbaka. Det är helt ok. Fäst ingen vikt vid dem utan låt dem hålla på. Bara acceptera dem.
  • Andning. Flytta sakta men säkert fokus till din andning och området kring naveln.
  • Dig själv. Tänk på dig själv och det du uppskattar hos dig – alltså goda tankar om den du är, det du gör, säger, tänker och känner.
  • Andra. Tänk goda tankar om de andra deltagarna på eventet. Kanske känner du någon som är med. (Om du inte deltar på själva eventet, så tänker du goda tankar om dem du gör övningen tillsammans med).
  • Medveten Andning. Tänk goda tankar om Medveten Andning och alla förbättringar människor fått uppleva mentalt, fysiskt och känslomässigt bara genom att göra något så enkelt som att förbättra sina andningsvanor.

Vad är syftet

med Andningsminuten?

Djur som blir uteslutna ur flocken har ofta väldigt svårt att klara sig på egen hand. Vi människor är också flockdjur och vi är i allra högsta grad beroende av varandra för att överleva och må bra. Att bli sedda och bekräftade och accepterade för den vi är, är något vi alla törstar efter. Att samarbeta gör att vi känner samhörighet och meningsfullhet.

En annan viktig aspekt är också att kunna hjälpa varandra. Precis som ett idrottsslag inte är starkare än sina svagaste länkar gäller också för en arbetsplats, en familj, by, stad, land, världsdel. Det är tillsammans, när vi drar åt samma håll, som vi är som starkast. Om någon mår dåligt och kör rattfull och kör på mig så hjälper det inte, när jag ligger där i sjuksängen, att jag har skött mig exemplariskt och mått hur bra som helst innan olyckan.

Vi kan inte skydda oss från andra människor som mår dåligt, tvärtom gör vi oss själva, eller framtida generationer, bara en björntjänst om vi bygger murar mellan “oss” och “dom”. Kortsiktigt kanske det funkar, men långsiktigt kommer verkligheten alltid ikapp. Så det bästa vi kan göra är att försöka hjälpa dem som inte mår bra till ett bättre mående.

Andningsminuten är en del i Medveten Andnings vision – att sprida enkel kunskap och enkla verktyg som inspirerar till ökat eget ansvar för våra tankar, känslor, handlingar, andningsvanor, mat- och dryckesvanor, träningsvanor, vår hälsa och vårt sätt att kommunicera. Att ta plats i förarsätet och därmed påverka vårt liv i större utsträckning än tidigare är något som kan kännas läskigt, men i andetaget kan vi faktiskt hitta det mod och stöttning som behövs. Många människor vittnar om att förbättrade andningsvanor gett dem ett ökat mod och minskade rädslor.

Att andas tillsammans

skapar samhörighet

Genom att andas tillsammans under Andningsminuten och tänka goda tankar om oss själva, om varandra och om Medveten Andning så skapar vi en större kärlek till oss själva, starkare band med andra och bidrar samtidigt till att Medveten Andning blir en allt starkare signal som attraherar fler människor som är i behov av detta detta enkla med kraftfulla verktyg.

I det Medvetna andetaget finns kraften att förändra världen till en plats där människor är litet lugnare, litet vänligare, samarbetar litet mer, och fattar litet klokare beslut i sina dagliga liv. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något för att bidra till en bättre värld.

För att uppnå varaktig förändring krävs det att en kritisk massa tänker och agerar på ett liknande sätt. När vi andas tillsammans så upplever vi en ökad nivå av samhörighet. Det är en anledning till att det känns så bra att sjunga tillsammans, då man ju samtidigt också andas i rytm.

Enligt forskning inom meditation så krävs det kvadratroten av 1% av en given befolkningsmängd för att nå en kritisk massa. I Sverige med 10 miljoner innevånare blir det 316 personer. I Norden med 27 miljoner innevånare blir det 519 personer. I hela världen med 7,53 miljarder människor blir det 8700 personer.

Hur uppstod idén

med Andningsminuten?

Idén till Andningsminuten växte fram ur frustration med en av de utvecklare som ingår i vårt team. Vi hade försökt allt under en längre tid för att få honom att bli bättre på tidsuppskattning, rapportera vad han gjort, vad han skulle göra härnäst, när uppgiften skulle bli klar, kommunicera med de andra i teamet etc. etc., utan någon egentlig framgång.

Till slut gav jag upp och släckte ned på kontoret, stängde av skärmarna, satte Relaxatorn i munnen och mobilen på nedräkning i fem minuter och skickade kärlek till honom. Jag bad även min kollega i USA göra samma sak samtidigt som mig, vilket han gjorde. Det kändes väldigt bra. Problem ger upphov till nya möjligheter 🙂

Vi har fortsatt att göra Andningsminuten med andra kollegor i teamet och det är väldigt kraftfullt. Utan tvekan kommer man närmare varandra och känner större samhörighet och får en ökad teamkänsla. Man blir också mer avslappnad och närvarande i nuet.

Vad händer framöver

med Andningsminuten?

Ett gemensamt Andningsminuten event hålls den första måndagen i varje månad klockan 20:30. I takt med att idén sprids utomlands så kommer Andningsminuten, eller The BreathMinute, att köras enligt lokala tidszoner. Det kommer bli olika teman vid dessa månadsevent, som exempelvis förlåtelse, gå i den andre personens fotspår, våga möta våra rädslor, våga vara sårbar, våga sätta gränser m.m.

Andningsminuten kommer också att bli tillgänglig via en enkel app med korta (1-2 min) och litet längre 5-10 (min) guidningar. Även om det är en fördel att använda Relaxatorn, så är det på intet sätt något krav.

Förhoppningen är också att Andningsminuten sprider sig på arbetsplatser; till exempel innan ett möte där alla deltagare andas tillsammans. Till exempel på ett styrelsemöte på Google eller Ericsson, i ovala rummet i Vita Huset eller i Sveriges Riksdag. Det är inte svårt att föreställa sig att ett sådant möte, där man börjar ett par minuter med att tänka goda tankar om sig själv och sina kollegor, har potential att bli mycket mer produktivt jämfört med ett möte där deltagarna kommer med andan i halsen och har kroppen kvar i förra mötet och huvudet på väg till nästa möte.

Man kan också andas tillsammans och tänka goda tankar om sig själv och de andra – på jobbet när man startar arbetsdagen, i omklädningsrummet innan idrottsprestation, inom familjen innan man ska äta middag, i sängen innan man ska somna etc.

När vi andas tillsammans så utvecklar vi en teamkänsla och förståelse för varandra. När vi kommer varandra närmare så blir vi också litet snällare mot varandra. Precis det som världen behöver.

  • Mats Hagelin skriver:

    Hur bra som helst! Jag ska se till att flera kommer att delta. Att andas medvetet är lika effektivt och enkelt som att meditera. Mats

    • Anders Olsson skriver:

      Tack Mats :)! Härligt att du vill hjälpa till att sprida info om eventet! Jag håller med dig, andning och meditation är väldigt närbesläktat.

      Vänligen
      /Anders

  • Kerstin Henriksson skriver:

    Intressant helt klart, jag beställde ju en relaxartor i nov -18 rätt tror jag bestämt använder den från o till och försöker tänka på hur jag andas när jag exvis kör bil, promenerar etc med eller utan denna relaxaator.. Funderar på hur man ställer den på för “öppningsläge” där är jag inte riktigt överens med den då jag inte vet o tror mig inte sett ngn förklariing på det heller! Fast blir glad om jag får vetskap.. Andningsminuten ser jag framemot! Hälsar Kerstin

  • Ulrika skriver:

    Vilket fantastiskt initiativ! Precis vad världen behöver.

  • Kirsi skriver:

    Vilken fantastisk idé, tack.

  • Margareta Selander skriver:

    Det låter jättebra. Vill vara med❤️❤️❤️

  • Detta är ett modigt, enkelt superbra initiativ som, om vi sprider det och får lärare, ledare och alla som leder grupper att göra det till en vana, förändrar vi världen! Har gjort något i den här stilen ibland i början av föreläsningar och lektioner, ofta med uppmaning att hitta tacksamhet inom sig.

  • Carina Karlsson skriver:

    Hoppas Din inställning till dina medmänniskor smittar av sig. Skicka kärlek till människor man tycker är ”hopplösa” är stort.

  • Marie skriver:

    Va häftigt, missade igår men ser fram emot 10/2. Blir intressant att följa, jag är på!❤️❤️❤️

  • Annika skriver:

    Häftigt! Jag kommer att delta! 🙏🏻 Tack för detta fina initiativ! ❤️

  • Anna-Frida Hellberg skriver:

    Vilken fantastisk idé, Anders! Jag ligger nerbäddad i sjuksängen och har all tid i världen att sprida denna fina info inför morgondagens event!!! Kram och kärlek till alla där ute ❤️

  • Carolina Turesson skriver:

    Kunde tyvärr inte ladda ner appen, hade ingen plats. Men jag andades medvetet med er vid sidan om..
    Fantastiskt! Ansluter mig nästa gång. ❤🙏