Praktisk erfarenhet av att tejpa munnen på natten

Anders Olsson Blogginlägg Kommentera

En enkel åtgärd för en förbättrad andning är att tejpa munnen på natten. Det kanske låter konstigt, men jag rekommenderar alla att prova. Om du känner obehag kan du tejpa munnen en kvart före läggdags för att vänja dig. När man känner sig trygg med tejpen och det förändrade andningsmönstret blir det naturligt att prova nästa steg med muntejpning på natten.

Praktisk

erfarenhet

Så här skriver ett par kvinnor om sin erfarenhet:

Jag fick panik först men vande mig.. låg en stund och vaknade sen och tog bort tejpen, men sen efter några dagar så gick det jättebra och nu tänker jag inte på det .. sov i natt ca sju timmar i sträck med tejpen… (brukar vakna flera gånger annars) har börjat sova bättre sen jag kunde ha på tejpen… reagera inte så mycket om du får panik… bara ta av tejpen och vänj dig successivt i din takt…

När jag testade första gången så fick jag panik. Då gick jag till andningen. Jag fokuserade på andningen och efter en stund förändrades känslorna och jag somnade. Jag visste att känslan skulle gå över/förändras. Flytta fokus till andetaget om och om igen. Gått bra sedan dess.

Ytterligare praktisk

erfarenhet

Så här skriver en annan kvinna om sin erfarenhet:

-Jag har tejpat munnen i några veckor och sover kanonbra! Men så en natt vaknade jag i panik! Höll på att tappa luften och mitt hjärta nästan stannade. Jag hade slutat andas med näsan och munnen var ju tejpad. Varför hände tror du? Vågar inte sova med tejp längre.

Mitt svar: -Härligt att du sover så bra med tejpad mun, men natten där du vaknade i panik låter inte som en särskilt trevlig upplevelse! Det är svårt att säga vad som hände. Har du haft problem med hälsan/panik/oro/hjärta tidigare? Kanske var det en reaktion på en stressfylld period i ditt liv? Kanske var det en reaktion på att något som du förträngt kom upp till ytan?

Förstår att det måste ha känts läskigt när munnen var tejpad. OM du skulle våga testa att tejpa igen rekommenderar jag att du tejpar på kvällstid ett tag först för att vänja dig vid tejpen igen. Ett tips är också dela Sleep Tapen i 2 delar och tejpa från näsan och ned mot hakan så att du snabbt och enkelt kan få bort tejpen om det skulle behövas.

Varpå kvinnan svarade:Ja du har nog rätt om ångesten. Jag tejpar munnen igen nu och har gjort så hela veckan. Har märkt att jag slutar andas med näsan och försöker andas med den igentejpade munnen när jag ligger på rygg. Låter jag bli ryggläge så funkar det ganska bra. Har inte vaknat med ångest på en hel vecka nu. Försöker ha munnen stängd och andas med magen på min vakna tid nu. Mår mycket bättre.

Muntejpning på natten -

välbeprövad metod

I boken “Sluta snarka och börja leva” från 1991 tipsar författaren Tore Strandell om att tejpa munnen på natten, se bild nedan. Tore är leg läkare, docent vid Karolinska Institutet och grundare av Fysiologlab, idag Aleris Fysiologlab – norra Europas största sömnklinik.

Tejpning sker

på egen risk

OBS! All förtejpning av munnen med Sleep Tape sker på egen risk. Jag rekommenderar inte barn under fem år att tejpa munnen på natten.

En person säger “Som sjuksköterska är jag väldigt intresserad av just avslappning men jag kan nog inte på nått sätt stötta en metod som uppmanar att man tejpar för munnen. Jag menar att det är medicinskt olämpligt.

En överläkare skriver som kommentar till en artikel i Läkartidningen “Tejp hjälpte mot sömnapné” från 1999 “Jag anser muntejpning vara potentiellt mycket farligt. Patienter med sömnapné kan vakna med ångest och det gäller då att snabbt komma igång med andningen. Den patient som inte omedelbart kan göra detta torde bli ytterligare stressad med ökad risk för hjärtinfarkt.

Vår andningsreflex är

extremt stark

Riskerna med tejpad mun är i allra högsta grad en berättigad fråga! Samtidigt tror jag inte vi ska överdriva det hela. Det enklaste är att notera och följa din egen reaktion – blir du jättestressad bara av tanken på att tejpa munnen på natten, gör det inte. Börja då istället med att tejpa munnen på dagtid, exempelvis framför tv:n, för att vänja dig vid den förändring som sker i kroppen. Har du någon sjukdom eller tar mediciner är det lämpligt att rådgöra med din läkare.

Generellt sett så är vår andningsreflex extremt stark. I denna artikel kan man läsa om tre kvinnor som aldrig har varit rädda, inte ens när en av dem utsattes för ett rånförsök. Men när de andades in stora mängder koldioxid, var det tillräckligt för att trigga igång en kraftig andningsreflex, så till den grad att de blev så rädda att de fick panikångest.

Anledningen till att de fick panik är på grund av att andningsreflexen styrs av koldioxid, ett ämne som hela tiden produceras i kroppen. När koldioxidnivåerna stiger till en tillräckligt hög nivå så triggas vår andningscentrum i hjärnstammen. Hjärnstammen är den äldsta delen av vår hjärna och här finns alla funktioner som säkerställer vår överlevnad.

Från andningscentrum skickas en signal till diafragman som rör sig nedåt och vi andas in. På den påföljande utandningen återställs balansen då vi andas ut koldioxiden. Om vi slutar andas så kommer de ökande koldioxidnivåerna till slut att aktivera hjärnstammens överlevnadsfunktion.

Dela gärna denna sida

Om författaren

Anders Olsson

Facebook Twitter

Anders Olsson är föreläsare, utbildare och grundare av Medveten Andning och har skrivit boken med samma namn. Efter att i hela sitt liv haft en hjärna som gått på högvarv har han haft turen att stöta på verktyg som hjälpt honom slappna av och hitta sitt inre lugn. Det kraftfullaste av dessa verktyg har utan tvekan varit att förbättra andningen, vilket ledde till Anders beslut att bli världens främste expert inom andning. Det är snart 10 år sedan och sedan dess har han hjälp tiotusentals människor till en bättre hälsa och ökad livskvalité. Han är gästföreläsare på Arizona State University och har deltagit i en banbrytande andningsstudie på Stanford i USA. Anders vision är "Tillsammans förändrar vi världen, ett andetag i taget". Läs mer om Anders här >>