Gör ditt egna ansikts- och huvudbad med koldioxid

Anders Olsson Blogginlägg Kommentera

Sedan i höstas har jag och min amerikanske kollega Steve testat att göra olika typer av ansikts- och huvudbad innehållande koldioxid. Som du kan på bilderna har vi försökt vara kreativa. Om inte annat så har vi iallafall haft väldigt kul när vi testat. Ett optimalt koldioxidtryck i kroppen är jätteviktigt för att vi ska kunna fungera på bästa sätt. Mer info hittar du i denna artikeln – Koldioxidtrycket viktigare än blodtrycket.

Vid ansikts- och huvudbaden tas koldioxiden upp genom huden och ger upphov till tre viktiga effekter – a) vidgar blodkärlen och b) gör blodet mer lättflytande så att det lättare kan flyta fram och c) kickar bort syret från blodet, vilket kallas Bohr-effekten efter upptäckaren, dansken Christian Bohr, så att syret kan åka in i cellerna och göra nytta.

När vi tar upp koldioxid genom huden så leder det alltså både till bättre blodcirkulation och effektivare syresättning, vilket gör att våra celler och organ kan få den mängd syre de önskar och därmed tillverka massor av energi på ett effektivt sätt. Även de delar av kroppen där vi är stela och spända och har blockeringar så att blodet normalt har svårt att komma fram, kan bli exponerade för blod tack vare koldioxidens positiva effekt på mikrocirkulationen. Och inte bara det, på sin väg tillbaka till hjärtat för blodet också med sig slaggprodukter.

Av våra uppemot 50 000 miljarder celler så består häften av dessa, alltså ca 25 000 miljarder celler, av blodceller. Blodcellerna är tjänare åt våra celler i muskler, lever, hud, hjärna m.m och deras huvudsakliga uppgift är att förse dessa cellerna med näring och syre och föra bort slaggprodukter.

Den aktiva ingrediensen

i varma källor är koldioxid

Att bada i varma hälsokällor är ett välbeprövat sätt för att förbättra hudproblem och dålig cirkulation. Då det visat sig att dessa källor innehåller stora mängder koldioxid, har man skapat konstgjorda hälsokällor där man tillsatt extra koldioxid i vanligt vattnet. Både naturliga och konstgjorda koldioxidbad är vanliga i Tyskland och Japan och de används för att läka hudproblem vid eksem, psoriasis och svår diabetes.

När kroppens koldioxidhalt stiger, vidgas blodkärlen så att blodcirkulationen ökar. Enligt en japansk genomgång av tillgängliga studier ger konstgjorda koldioxidbad liknande effekt som naturliga varma källor. Även om varma källor också innehåller många olika mineraler, menar forskarna bakom studien att det främst är den höga koldioxidnivån som ger upphov till de positiva effekterna.

En tysk studie visade att man tar upp i genomsnitt 30 milliliter koldioxid per minut via huden. Det ger ett extra tillskott på cirka 10–12 procent av den mängd koldioxid på 250 milliliter per minut som kroppen normalt producerar vid vila.

Gör ditt egna ansikts- och

huvudbad med koldioxid

Genom åren har jag testat olika typer av egengjorda koldioxidbad vid ett stort antal tillfällen, till exempel hela kroppen i ett badkar eller endast fötterna i ett fotbad. Kanske är det bara en vanlig enkel 50-årskris som ligger bakom 🙂 , men oavsett så har jag det senaste halvåret testat att doppa ansiktet och huvudet i koldioxid. Min fundering har varit om det kan göra något åt gråa hår, flintskallighet och rynkor!?

Efter ett 80-tal bad vet jag helt ärligt inte, men jag blev iallafall inte ledsen när en kvinna från ett grannföretag sa att jag såg ut som 27. Inte heller när min frissa sedan många år tillbaka sa att – ”De där baden du gör, fortsätt med dem!” Och inte heller kände jag mig nedstämd när en kompis från San Francisco sa att hans fru sedan några veckor tillbaka gör ansiktsbadet varje morgon och tycker att ”The results are incredible”.

Så hur gör man då? Här är mitt protokoll

ANSIKTSBAD

  • En stor skål som du får plats med ansiktet i
  • 1½ liter mineralvatten ELLER
  • Köp en SodaStream och tillverka ditt egna koldioxidvatten. 2 st stora flaskor, vilket totalt ger ca 1,5 liter vatten. 5 långsamma tryck för att fylla med koldioxid. Det kan dock variera beroende på vattenkvalité, exempelvis hos min bror som har en egen brunn behöver jag max 4 tryck.
  • Använd kallt vatten. Varmt kan inte behålla lika mycket koldioxid (det är därför det inte är så gott att dricka en varm läsk eller varm öl).
  • Sätt en timer på 6 minuter.
  • Extra tips (ej nödvändigt): Massera ansiktet så att cirkulationen kommer igång. Fysisk aktivitet innan eller om du är man kan du raka dig innan, är ett par andra tips för att få igång cirkulationen i ansiktet.
  • Häll i vattnet i skålen, sätt igång timern och andas ut och doppa därefter ned ansiktet i vattnet
  • Det är ingen tävling utan när du behöver andas är det bara att upp med ansiktet och ta några andetag och därefter ned med ansiktet igen.
  • Det kan sticka, svida litet i näsan, men det är bara att hänga i och det går vanligtvis över rätt snabbt.
  • Om koldioxidbubblorna efter ett tag börjar avta kan du röra huvudet fram och tillbaka litet, då det stimulerar bildandet av mer koldioxid.

Efter ansiktsbadet känner jag mig len och fräsch i hyn.

HUVUDBAD
Huvudbadet gör jag direkt efter ansiktsbadet, men det kan också göras var för sig. Gör på samma sätt som vid ansiktsbadet PLUS:

  • Ställ dig på en pall så att du får en bra vinkel när du doppar i huvudet
  • Massera huvudet innan (ej nödvändigt)
  • Tugga tuggummi under tiden i badet, för att stimulera benen i kraniet och den kraniosakrala rytmen. Jag använder ett tuggummi som heter FALIM. Det är från Turkiet och jag har köpt det på Ebay. Tuggummit är fritt från smak och onaturliga ingredienser. (ej nödvändigt)
  • Om du gör huvudbadet direkt efter ansiktsbadet behöver du troligtvis ta i litet bikarbonat och askorbinsyra, för att bilda mer koldioxid. Jag börjar då med ca ½-1 tesked bikarbonat så att det börjar bubbla. Efter någon minut när bubblorna börjar avta, tar jag i ca ½-1 tesked askorbinsyra. Efter ytterligare ett par minuter tar jag återigen i ½-1 tsk bikarbonat och slutligen någon minut senare ½-1 tsk askorbinsyra.

Huvudbadet ger en härlig känsla av lugn. Lycka till 🙂

Hur andas du? Gör vårt 2-minuters andningstest
Hur stressad är du? Gör vårt 3-minuters unika strestest
Förbättra din andning nu - 28-dagars Medveten Andningsträning

Dela gärna denna sida