ALLA elever ville ha Relaxatorn på nationellt prov

Anders Olsson Blogginlägg Kommentera

En sjätteklass på Guteskolan, Gotland, har andningtränat under fyra veckor. Här delar elever och lärare med sig av sin erfarenhet, som baseras dels på originalartikeln ”Högre koncentration med andningsträning” som du hittar på Guteskolans hemsida här och dels på enskilda intervjuer.




Under våren har klass 6 fått träna sin andning som en del av skolans hälsoprofil. Frågan var om en bättre andning kunde ge lite schyssta fördelar – som till exempel bättre resultat på proven. Och nu har vi sammanställt svaren.

Vi klarar oss i veckor utan mat och i dagar utan vatten. Men utan luft klarar vi oss i bara några minuter. Det säger en del om hur viktigt syret är. Vi tar runt 25 000 andetag om dagen men enligt forskning är det också viktigt att andningen sker på rätt sätt, för att kroppen ska få allt syre den behöver.

Andningsträning

med Relaxator

Men hur gör man då för att förbättra sin andning? Det finns flera sätt att träna upp den, och ett av dem är att använda sig av en Relaxator – en liten nappliknande pryl som förlänger din utandning och gör andningen långsammare och mer rytmisk och samtidigt gör din inandning lägre.

Sedan mars månad har årskurs 6 på Guteskolan testat att använda Relaxatorn tillsammans med Andningsinstruktören Maud Hultqvist. Eleverna har varje morgon andningstränat med Relaxatorn under ca tio minuter, både vanlig andningsträning där de sitter ned och även i kombination med enkla rörelser.

Från att ha varit ganska uppe i varv och haft mycket tankar och idéer gjorde andningsträningen att de gick ned i tempo, blev lugna och kunde sedan påbörja skoldagen på ett mycket bättre sätt. De har dessutom fått fundera på sin andning i vardagen – hur den ser ut när de blivit rädda, blivit arga, när de spelar datorspel eller under träningspass.

Emina: Min läsförståelse

har blivit bättre

Hur har det då varit att andningsträna med klassen? Här svarar en majoritet att det varit spännande och användbart.

För Emina har det varit en positiv erfarenhet på flera plan.

Jag blir inte lika stressad längre. Min astma har blivit bättre och jag behöver inte ta medicinen lika ofta. Min läsförståelse, som tidigare varit ganska kass faktiskt, har blivit bättre sedan vi började använda Relaxatorn.



Tindra är också positiv.

När jag tränar kampsport tänker jag på att andas genom näsan, och att andas djupt och långsamt och då får jag mer energi och ork. När jag är stressad och arg så tänker jag på andningen och då blir jag gladare.

Här följer några av de övriga kommentarerna:
Jag kan hantera min ilska bättre
Är inte lika täppt i näsan
Genom att andas bättre är jag mer fokuserad på min uppgift
Med andningen blir det lättare att ta det lugnt och inte flåsa så mycket och jag blir inte lika rädd
Det är bra att ge andningen litet tid, förändring sker inte direkt. Det krävs mycket tålamod.

Bättre resultat

på proven

Enligt en stor majoritet av eleverna har andningsövningarna gett ett positivt resultat. Det kan man se i den sammanställning som gjorts efter fyraveckors-perioden då Relaxatorn använts.

På frågan om hur de vill beskriva att andningsträningen påverkat deras skolarbete är 14 av 16 elever positiva. En elev skriver – ”innan vi började var det svårare att vara lugn, men nu är jag så lugn och tyst och jag har bra koncentration”.

Och orden ”bättre koncentration” återkommer bland svaren. Detta har även märkts på provskrivningarna, menar läraren Marianne Weimer.

Skillnaden efter att vi började andningsträna är att de flesta eleverna i klassen lättare kommer till ro och läser färdigt frågorna. De säger själva att de upplever ett större lugn, att de har lättare att fokusera, lättare att lugna ned sig, lättare att orka med hela provet och att hinna läsa och förstå varje fråga, och därmed kunna svara på alla frågor ordentligt. Detta skulle kunna vara en anledning till att resultaten också blivit bättre, säger Marianne.

På frågan om hur träningen påverkat eleverna som person säger ett par elever att det inte påverkat alls. Samtidigt svarar flera andra att den hjälpt mot ångest, att de fått bättre humör, att de blivit lugnare och framför allt att de fått mer energi till träningen efter skolan.

Jag sover bättre och orkar göra mer, skriver en elev. Läraren Marianne, som också gjort övningarna, håller med. –Jag tycker faktiskt att jag själv blivit lugnare, och jag tänker mer på hur jag andas.

När det gäller att rekommendera Relaxatorn till andra skolor är det en elev som svarat nej, och två som svarat kanske. Övriga har svarat ja och en elev skriver –Ja, till de skolor som har det bråkigt och stökigare. En annan kommentar är –Ja, det har blivit tystare i klassen.




ALLA barnen ville använda

Relaxatorn på nationella prov

Maud Hultqvist är lärare på Guteskolan. Hon är också utbildad Andningsinstruktör och initiativtagare till andningsträningen på skolan.

Maud upplever att både lärare och elever är väldigt positiva och att Medveten andningsträning är något som har kommit för att stanna. Några saker hon särskilt vill lyfta fram:
Under projektet hade eleverna nationellt prov i matte och då ville ALLA i klassen använda Relaxatorn för att kunna koncentrera sig bättre. Så de har fattat galoppen 🙂

För ett tag sedan var högstadieeleverna ute på en hajk. Jag hade hand om stationen där de skulle slappna av. Mina tidigare elever, som hade andningstränat ett halvår tidigare och som nu går i sjuan, kunde direkt slappna av. För nästan samtliga elever tog det bara någon sekund, sedan var de helt borta och inne i ett meditativt tillstånd.

Det var STOR skillnad jämfört med 8:e och 9:e-klasserna, som ju inte har någon erfarenhet av att andningsträna. De hade mycket svårare att slappna av och många lyckades överhuvudtaget inte alls komma ned i varv.

– En kollega som undervisar en 1-2:a har inspirerats av andningsprojektet och numera när barnen är stökiga så gör de andningsövningar, vilket får dem att bli lugna igen.

– Jag undervisar också i psykologi på gymnasiet. Efter avslutad 12-veckorskurs där vi gått igenom allt från Freud till psykisk ohälsa frågade jag eleverna vad de tar med sig från kursen. Flera av dem svarade att ”Det här med andningen var ju väldigt intressant” och att det hade gjort störst avtryck.

Hur andas du? Gör vårt 2-minuters andningstest
Hur stressad är du? Gör vårt 3-minuters unika strestest
Förbättra din andning nu - 28-dagars Medveten Andningsträning

Dela gärna denna sida