Olika kroppsövningar med Relaxator

Anders Olsson Artiklar Kommentera

Trånga och spända luftvägar begränsar möjligheten att leva det liv vi önskar. Olika kroppsövningar med Relaxatorn är ett effektivt sätt att göra andningsvägarna fria och andningsmusklerna avslappnade. Över tiden får du en allt bättre vardagsandning där du andas fler och fler av dygnets 20-25 000 andetag på bästa sätt.

Öppna upp dina

luftvägar

De 20 övningarna nedan syftar bland annat till att göra dina andningsvägar fria och välfungerande och dina andningsmuskler avslappnade. Välj ut några övningar som känns rätt för dig och sätt samman ditt egna träningsprogram på exempelvis tio minuter Lägg gärna in ett par lugna andetag, där du reflekterar över hur det känns i kroppen, innan du går vidare till nästa övning.

Övningarna kan med fördel göras varje dag eller när du finner tid för dem. Kom ihåg att målet är att reducera stress, inte öka den. Om du har för mycket som pågår i ditt liv vid ett visst tillfälle, skippa övningarna den dagen.

Upprätt

hållning

Sträva efter att ha en upprätt och rak rygg under övningarna då det underlättar diafragmans arbete och gör andningen djupare. Försök andas avslappnat och lugnt, rytmiskt och lågt (inte stort). Det är en fördel att använda Relaxatorn då den hjälper dig att bibehålla en bra andning under övningarna.

Övningarna hjälper dig till en allt bättre vardagsandning där du andas fler och fler av dygnets 20-25 000 andetag enligt Medveten Andnings fem principer – näsan, magen, långsam, rytmisk och tyst. Klarar du att bibehålla en upprätt hållning och en avslappnad andning under övningarna är chansen stor att du klarar det i allt fler situationer i din vardag.

Tjugo olika

övningar

Dela gärna denna sida