Munandning orsakar förkylning

Anders Olsson Artiklar Kommentera

I språket kan vi ofta finna en djupare förståelse för olika funktioner i kroppen. Innebörden i order förkylning är ju ”för kall” och förkylning på engelska heter ju ”cold”, vilket också betyder kall. Ganska logiskt då många av oss noterat att risken att dra på oss en förkylning ökar när vi blir kalla och nedkylda. Och det visar sig att det ofta är en kall näsa som orsakar förkylning.

Forskning visar att rhinoviruset, som är känt för att orsaka förkylning och infektion i övre luftvägarna, växer till sig när näsan kyls ned. Ju kallare det är i näsan desto mer går immunförsvaret ned på sparlåga, vilket skapar en gynnsam miljö för rhinoviruset att föröka sig.

Näsan - effektiv värmeväxlare och

självrengörande bakteriefilter

Näsan kan liknas vid en mycket effektiv värmeväxlare. Vid inandning blir näsan kall och torr då den fuktar och värmer upp inandningsluften som oftast är kallare än kroppstemperatur, och vid utandning värms och återfuktas näsan av den 37-gradiga och 100%-igt fuktiga luften som kommer från lungorna.

Vidare är luften vi andas in full av bakterier, virus, kemikalier och andra partiklar. Många fastnar i näsan när de kommer i kontakt med de klibbiga flimmerhårsbeklädda näsväggarna.

Då flimmerhåren för partiklarna vidare till svalget och vi sväljer ned dem eller så följer partiklarna med utandningsluften när vi andas ut genom näsan, så fungerar näsan också som ett självrengörande bakteriefilter.

En näsa som inte används

slutar fungera som den ska

En av effekterna av munandning är att en näsa som inte används slutar fungera som den ska, ungefär som det engelska uttrycket ”if you don’t use it, you loose it” (det som inte används förloras). Om vi andas in genom näsan och ut genom munnen kommer inte näsan att värmas och återfuktas vid utandning. Och om vi andas både in och ut genom munnen kommer näsan att bli konstant kall och torr.

Om vi är rädda för att exempelvis bli förkylda räcker det inte heller med att bara tvätta händerna om vi samtidigt har munnen öppen och andas in 10-15 000 liter ofiltrerad luft varje dag som innehåller uppemot 100 miljarder partiklar. Snacka om att vi då silar mygg och sväljer kameler!

I näsan tillverkas också mängder av slem. Om luften inte cirkulerar i näsan och slemmet inte rensas ut, kan det leda till infektioner som bihåleinflammation och öroninfektion.

När vi andas genom munnen hoppar vi alltså över kroppens första försvarslinje mot inkräktare. Ju längre ned i luftrören som partiklarna från inandningsluften hamnar, desto större risk att få inflammationer och infektioner.

Med tanke på lungornas enormt stora upptagningsyta på 50–100 m2, ungefär som en tennisplan, är det av största vikt att de hålls fria från bakterier. Lite tillspetsat kan man säga att det är lika naturligt att andas genom munnen som det är att äta genom näsan.

Vad kan du

göra själv?

  • Förbättra din andning. Ta tempen på din andning genom att svara på frågorna i Andningsindex. Om resultatet visar att dina andningsvanor har utrymme för förbättring kommer du troligtvis ha stor nytta av att göra 28-dagars Medveten Andningsträning.
  • Tejpa munnen på natten. Förkylda blir vi ofta på natten och en orsak är att vi har munnen öppen när vi sover, vilket då kyler ned näsan. Att tejpa munnen på natten med Sleep Tape är ett synnerligen enkelt, men ändå väldigt kraftfullt verktyg. Då det inte är lätt att hålla koll på din andning när du sover, säkerställer användandet av Sleep Tape att din mun förblir stängd under natten så att andningen bara sker in och ut genom näsan.
  • Humma, Vid en försämrad andning försämras luftcirkulationen och trycket i näsan och bihålorna vilket skapar en grogrund för bakterietillväxt och inflammationer. Att humma kan då ha en positiv inverkan på näsans effekt. Det leder nämligen till en dramatisk ökning av luftflödet i bihålorna och ökar nivåerna av kvävemonoxid (NO) i näsan med 15-20 gånger. NO har både en stark antiviral och antibakteriell effekt. Här är en enkel humm-övning.
  • Frigör en täppt näsa. Om din näsa är trång och du har svårt att andas genom näsan är det ofta ett tecken på att andningen inte är optimal. I näsan, under näsmusslorna, finns svällkroppar. I takt med att du förbättrar din andning kommer de att minska i storlek, och näsan upplevs då som mindre trång. Läs mer om hur du frigör en täppt näsa.


Den här artikeln bygger på boken Medveten Andning.

Dela gärna denna sida