AndningsNYTT

Nummer 3 - 2017

Hej subscriber !

För att stoppa "förfallet" av min något stela kropp har jag en tid gått hos en kroppsterapeut i Rolfing. Rolfing innebär knådning av bindväven och även om det är bra så gör det ONT, iallafall på mig - särskilt vaderna och under armarna. Efter sju tillfällen tyckte jag att jag fått en bra referensram på hur min kropp upplever smärtan, så vid den åttonde behandlingen använde jag Relaxatorn. Skillnaden var markant!! Inte så att smärtan försvann, men den blev klart mycket lättare att uthärda. Relaxatorn kanske inte går att använda i tandläkarstolen :) men vid förlossning, huvudvärk, magknip, kronisk smärta m.m. är det många som upplevt att den gör stor nytta.

AKTUELLT

• 17:e augusti kl. 18-20 håller jag en föreläsning ANDAS BÄTTRE - MÅ BÄTTRE, i Vörå, utanför Vasa, i Finland. Läs mer >>

• Du kommer väl ihåg att dela din erfarenhet av Medveten Andning. Alla bidrag är med i utlottningen som pågår till och med den 31:e augusti 2017. Läs mer >>

• Är det månne dags att slå till och gå vår populära Instruktörskurs och få "svart bälte" i andning? Kursen inkluderar också personlig utveckling på djupet, hur våra andningsvanor påverkar vår hälsa och hur vi kan få vår andning, kropp, tankar och känslor att fungera som en enhet som drar åt samma håll. Nästa kurstillfälle startar 23:e augusti. Läs mer >>

I detta nyhetsbrev kan du ta bl a lära dig mer om vad som gör dig stressad i vårt unika 3-minuters stresstest - kamp/flykt/frys-index. Det finns också flera fina kundberättelser att inspireras av, bl a Sven Sjöberg som är helt lyrisk över att tejpa munnen på natten. Och en spännande artikel om hur du kan stärka ditt hjärta med bättre andning.

Keep on breathing :)

/Anders Olsson

---

LÄS VÅRA FINA KUNDBERÄTTELSER

Det är med stor glädje vi kan konstatera att alltfler människor har nytta av förbättrade andningsvanor. Här är ett axplock av några av alla de fina kundberättelser som kontinuerligt strömmar in:

• "Mina kramper är borta sedan jag började tejpa munnen på natten"

• "Medveten Andning har förändrat mitt liv"

• "Att andas med magen och genom näsan gör att jag får bort mjölksyran i musklerna vid löpning, cykling, skidor och rullskidor. Det är helt magiskt - 'vilken grej, man blir nästan som junior på nytt' "

• "Muntejpning gör att jag vaknar utvilad och utan hjärtklappning och ångest"

Läs mer  >>

---

STÄRK DITT HJÄRTA MED RÄTT ANDNING

Hjärtat sitter mitt emellan lungorna och vår andning har stor påverkan på hjärtat. En spänd, orytmisk och stressad andning ger ett spänt, orytmiskt och stressat hjärta. När vi förbättrar vår andning gör vi också tillvaron behagligare för hjärtat då en avslappnad andning ger ett avslappnat hjärta.

Artikeln tar upp hjärtrytm, vilopuls cirkulationsproblem och en kul test jag gjorde på mig själv.  Läs mer >>

---

AKTUELLT - KURSER, FÖRELÄSNINGAR m.m.

- ANDAS BÄTTRE - MÅ BÄTTRE - Föreläsning den 17 augusti 2017 18:00-20:00, Campus Norrvalla, Vörå (utanför Vasa), Finland.  Läs mer >>

INSTRUKTÖRSKURS - Medveten Andning, start 23 augusti 2017 (kursen efter det startar 2:e november 2017). Mycket uppskattad kurs. 150 nya Andningsinstruktörer utbildas varje år.  Läs mer >>

DELA DIN ERFARENHET AV MEDVETEN ANDNING - Alla bidrag är med i utlottningen som pågår till och med den 31:e augusti 2017.  Läs mer >>

---

FANTASTISKT GENSVAR PÅ INSTRUKTÖRSKURSEN

Över 500 Instruktörer har utbildats i Medveten Andning och bara i år utbildas ca 150 nya Instruktörer, både i Sverige och internationellt då kursen även finns på engelska. Att läsa kursutvärderingarna är väldigt inspirerande. Några exempel:

"Lärorik, intressant, lätt att hänga med, mycket hälsofrämjande, underhållande, omskakande och framförallt utvecklande." och "Jag är otroligt glad över att jag fick delta och lära mig så mycket nytt." och "Den bästa kursen NÅGONSIN"  Läs mer >>

---

GÖR VÅRT 3-MINUTERS STRESSTEST

Vad är kamp/flykt/frys? När befinner du dig där? Finns det tillfällen när du inte behöver vara där? Finns det något du kan göra för att spendera mindre tid där? Kamp/flykt/frys är vårt sätt att hantera faror och det har säkerställt vår överlevnad under evolutionen. Många av oss spenderar dock onödigt mycket av sina resurser med att kämpa, fly eller ge upp när utmaningarna känns övermäktiga. Är du en av dem?

• Har du en tendens att vara en gåpåig bulldozer som hanterar inkommande stimuli på uppstuds och smashar på allt som rör sig?

• Eller är du en räddhare på ständig flykt från dig själv och livet?

• Eller är du kanske uppgiven och blir handlingsförlamad så fort livet går emot dig?

• Eller har du faktiskt “knäckt koden” och klarar av att hantera merparten av livets med- och motgångar med bibehållen balans och harmoni?

Läs mer >>