Nummer 4 - 2019

Innehåll

  1. Podcast - Idrott- och Ledarskapspodden: Hur dina andningsvanor påverkar din hälsa, välmående och prestation
  2. Kundberättelse - Tandläkare: Jag har sovit med tejpad mun i 4 år och vill inte sova utan
  3. Inlägg - Läkare eld och lågor då näsandning sänkte hans blodtryck på två minuter
  4. Kundberättelse - Att börja andas medvetet har drastiskt förändrat mitt liv!
  5. Artikel - Andas mindre - Lev längre
Medveten Andning
Hej !

Häromdagen föreläste jag hos företaget Thule i Hillerstorp, tillsammans med grymma Caroline Spännar från MindWorkout. Imponerande att ett litet samhälle med färre än 1800 innevånare har två företag med miljardomsättning, varav Thule är ett.⠀

Det var fullsatt i lokalen och feedbacken efteråt var väldigt positiv. När vi körde en avslappningsövning var det en person med pulsklocka som sänkte sin puls med 10 slag, från 69 till 59, och han sa att han aldrig mätt upp så låg puls. Kul 😊

I detta nummer av AndningsNYTT lanserar jag min tankar om hur hög tolerans för koldioxid kan göra att vi lever längre. Har hittills fått väldigt positiva kommentarer från människor kunniga inom hälsa, exempelvis Ben Greenfield, BG Fitness, som "älskar den" och Ron Penna, grundare av Quest Nutrition, som tycker att artikeln är "mycket övertygande".

Den 15 augusti började en ny omgång av vår populära Instruktörskurs, som vanligt både på svenska och engelska. Om du är sugen så finns det fortfarande möjlighet att hänga på. Mer info och anmälan >>

Andas lugnt 😊
/Anders
Hur dina andningsvanor påverkar din hälsa, välmående och prestation

Hur dina andningsvanor påverkar din hälsa, välmående och prestation

I vintras hade jag ett mycket givande samtal med nyfikna och kunniga Jenny Hagman, fd golfproffs som bl a har skrivit boken Stolt, stark och säker – en bok om helhetsträning för golfare, och anordnar golfresor tillsammans med Helen Alfredsson. När den tyska rockgruppen Rammstein nyligen skulle uppträda på ett fullsatt Stadion var det Jenny som fick det fina uppdraget att hålla i deras yogapass ett par timmar innan de skulle upp på scen.

Resultatet av vårt samtal blev ett podcast-avsnitt som Jenny beskriver såhär:

"I det här avsnittet är det fokus på din andning då andningsexperten Anders Olsson är gäst. Anders berättar om vikten av en god andning och vad du kan göra för att förbättra den, vilka effekter din andning har på din hälsa och ditt välmående, din sömn och hur en förbättrad andning minskar din stress och lär dig hantera rädslor.

Anders berättar vidare om en mycket spännande andningsstudie på Stanford University där han var med och som handlade om att studera skillnaden mellan att andas via munnen eller att tillämpa Medveten Andning. Du får flera andningstips och vi pratar också mycket om hur du genom olika andningsövningar kan förbättra din sömn.
Jag passar också på att fråga om vilka Anders bästa tips är när du blir stressad vid exempelvis första tee under en golfrunda. Så, det blir ett avsnitt fullt av kunskap och inspiration. Trevlig lyssning!"

Jag har tejpat munnen i fyra år och vill inte sova utan

Jag har sovit med tejpad mun i fyra år och vill inte sova utan

Som tandläkare sedan 35 år upptäckte jag fördelarna med Medveten Andning för fyra år sedan, då min sköterska tog med mig på en föreläsning. Ända sedan dess har jag tejpat för munnen på natten och kan inte sova utan. Om jag inte tejpar så vaknar jag av att munnen och halsen känns torr.

Jag har också märkt att de av mina patienter som näsandas får mindre mängd tandsten jämfört med de som är munandare. Mina patienter som har apné och snarkproblem blir oftast helt av med sina (och sambons!) besvär med hjälp av Sleep tejpen nattetid.
Näsandning sänkte blodtryck - på två minuter

Läkare eld och lågor då näsandning sänkte hans förhöjda blodtryck - på två minuter

Lisa Korsgren är Instruktör i Medveten Andning. Hon är också utbildad narkossjuksköterska och har föreläst om Medveten Andning inom sjukvården i Norge vid ett flertal tillfällen.

Hon jobbar just nu på akutmottagningen på Aker Sykehus i Oslo. En läkare i 30-årsåldern berättade för henne att han var litet orolig för sitt höga blodtryck. Då han inte ville ta blodtrycksmedicin på grund av biverkningarna tipsade Lisa honom om att andas lugnt och rytmiskt genom näsan.

Han blev alldeles exalterad då trycket sjönk från 140/90 till 120/80, och detta på endast TVÅ MINUTER !! Det säger en hel del om hur effektivt det medvetna andetaget kan vara. Förhoppningsvis får läkaren stor nytta av denna nyvunna kunskap, både för egen del såväl som när han möter sina klienter.

Andningskursen har radikalt förändrat mitt liv, skillnaden är som natt och dag

Andningskursen har radikalt förändrat mitt liv, skillnaden är som natt och dag

Jag är förtidspensionär sedan 2012. I november 2018 träffade jag Anders Olsson på en föreläsning om Medveten Andning i Göteborg. I pausen gick jag glatt fram till honom och sa att jag har fått en CPAP sedan i juli eftersom jag hade 83 AHI (andningsuppehåll per timma). Han tittade lugnt på mig och sa: “Jaha, vad bra att du fått en CPAP-mask, men har du funderat på VARFÖR du har andningsuppehåll på natten? Har du funderat på hur du andas på dagen?” Jag gick förbryllad därifrån och på utvägen köpte jag ett andningspaket, med bok, Sleep Tape och Relaxator.

Jag började läsa boken Medveten Andning. Jag gick från klarhet till klarhet. En ny värld öppnade sig. Jag förstod att jag har det som kallas för periodisk andning. Jag la plötsligt märke till att jag har andningsuppehåll även på dagen. Vem hade kunnat ana detta? Jag som är patient inom vården sedan 25 år tillbaka och har fått mycket hjälp där. Emellertid har aldrig någon frågat hur jag andas trots att jag lidit av olika missbruk, sömnproblem, hypomani, utmattning, utbrändhet, ångest, depression, värk i kroppen, stressreaktioner, aggressiva utbrott och suicidtankar.

Kursen i Medveten Andning har radikalt förändrat mitt liv till det bättre. Mitt mående före och efter kursen är som natt och dag.
medveten-andning-andas-mindre-lev-langre_fb3

Andas mindre – Lev längre

Hur kommer det sig att vissa människor blir jättegamla medan andra dör unga? Det är en fråga som många av oss funderat över. Vi provar allt möjligt i jakten på att bromsa åldrandet och leva längre. Men hur vet vi vad som fungerar? Vilka är de viktigaste nycklarna till ett långt liv? Sitter det bara i generna eller kan vi påverka livslängden med vår livsstil? Mycket tyder på att vi har stora möjligheter att påverkar både vår hälsa och vår livslängd beroende på hur vi lever – sömn, tankar, andning, relationer, känslor, rörelse och kost, för att nämna några faktorer.

Den populäraste teorin om åldrande, benämns “the free radical”, “oxidative stress” eller “rate of living theory of ageing”, och går ut på att en lägre ämnesomsättning ger längre livslängd, medan en högre ämnesomsättning innebär kortare livslängd – med andra ord: ”lev hårt och dö ung”.

Elefanter är ett bra exempel. De kan leva i upp till 80 år, och eftersom de har långsam ämnesomsättning slår deras hjärtan ungefär samma antal slag som mössens under en livstid. Möss har däremot en mycket snabbare ämnesomsättning och ”förbrukar” sina hjärtslag på bara ett par, tre år.

Något som talar emot teorin, eller som åtminstone tyder på att teorin är ofullständig, är att det finns flera undantag. Ett exempel är att fåglar lever längre än andra däggdjur av liknande storlek. Ett annat är att fysisk träning inte leder till kortare livslängd trots att den höjer ämnesomsättningen.

Den gemensamma nämnaren för djuren som nämns i artikeln, som den nakna mullvadsråttan och myrpiggsvinet, förutom att de alla är välkända för sin ovanligt långa livslängd, är att de har en långsam andning och/eller hög tolerans för koldioxid. Detta tyder på att förmågan att tolerera koldioxid kan vara den allra viktigaste faktorn för livslängden, därav rubriken eftersom en långsam, låg och liten andning ökar nivåerna av koldioxid i kroppen.
facebook twitter instagram