Nummer 3 - 2020

Innehåll

  1. Kärlkirurg - Andningens betydelse för vår hälsa kan inte nog understrykas
  2. Kundberättelse - Jag har aldrig återhämtat mig så snabbt från influensa
  3. Andningsminuten - Vi andas tillsammans under Andningsminuten
  4. Bokrelease - Ingen jag träffat vet mer om andning än Anders Olsson
  5. Media - Våra tankar, känslor och kropp surfar på andetaget
Medveten Andning
Hej !

I detta nummer av AndningsNYTT kan du ta del av Kerstin Larssons fina kundberättelse om hur en förbättrad andning hjälpte henne återhämta sig från influensa. Hon har också minskat sitt sömnbehov med två timmar per natt.

Måndagen den 1:e juni klockan 20:30-21:00 kör vi återigen Andningsminuten, ett kostnadsfritt event via nätet som du ansluter till via din dator/surfplatta/mobil. Vi andas tillsammans och tänker snälla tankar om varandra. Mer information och anmälan >>

Kanske vill du gå med i vår Facebook-grupp som nu har över 8 000 medlemmar. Här kan du ställa frågor och utbyta erfarenheter om andning.

Du är också varmt välkommen att prenumerera på vår Youtube-kanal där vi så sakteliga börjar bli mer aktiva. På både Youtube och Facebook håller jag också med jämna mellanrum live-events.

Ta hand om dig och kom ihåg att stänga munnen och andas lågt, långsamt, litet och rytmiskt så ofta som möjligt 😊
/Anders
Andas bättre - Sov bättre

Andas bättre - Sov bättre

När det gäller hälsoråd är det många som lyssnar litet extra på läkare. Så om du inte testat att tejpa för munnen på natten ännu kanske kärlkirurgen Rikard Karlssons fina uttalande kan få dig att ge det en chans. I artikeln Andas bättre - Sov bättre tar jag bland annat upp:

Försämrad sömn påverkar vikten
Vaknar du på morgonen till väckarklockan så väcker du dessvärre inte bara dig själv, utan även din inre stress eftersom kroppen inte är utsövd
Hösten 2018 deltog jag i en banbrytande andningsstudie på Stanford University, USA, där munandning försämrade min sömn radikalt
Hjärnans städpatrull kallas in när vi sover
En god natts sömn är avgörande för inlärning och minne
Nära koppling mellan snarkning och sömnapné och en försämrad andning

    Jag har aldrig återhämtat mig så snabbt från influensa

    Jag har aldrig återhämtat mig så snabbt från influensa

    "På senare år har jag drabbats av tre lunginflammationer och den sista gången var jag så dålig att jag höll på att stryka med. Jag var inlagd och fick behandling med syrgas. Denna gången hade jag andningstränat innan och har aldrig återhämtat mig så snabbt.

    Andningsträningen har gjort att min vilopuls har blivit lägre och min andning långsammare. Mitt sömnbehov har minskat från 9-10 timmar till 7-8 timmar, så jag vinner hela 2 timmar om dagen på att andas bättre! Fastän jag sover mindre, så känner jag mig piggare och har mer energi, så jag hinner med mer och har kunnat träffa fler vänner. Har helt klart fått en högre livskvalitet."
    Andningsminuten

    Andningsminuten 1 juni

    Måndagen den 1:e juni är det återigen dags för Andningsminuten, klockan 20:30-21:00, där du ansluter via din dator/surfplatta/mobil till antingen Facebook Live eller Youtube Live.

    Genom att andas tillsammans under Andningsminuten och tänka snälla tankar om oss själva, om andra och om Medveten Andning så skapar vi en större kärlek till oss själva, starkare band med andra och bidrar samtidigt till att Medveten Andning blir en allt starkare signal som attraherar fler människor som är i behov av detta detta enkla men kraftfulla verktyg.
    Breath - The New Science of a Lost Art

    "Ingen jag träffat vet mer om andning än du"

    Efter tre års intensivt skrivande och forskande är James Nestors bok Breath - The New Science of a Lost Art precis utgiven. Texten är lättillgänglig, rolig och med målande beskrivningar och jag är övertygad om att boken kommer få ett stort genomslag och att det växande intresset för andning som en väg till ökad livkvalité kommer öka ännu mer. Även om informationen är ny för många människor, även läkare, är den uppbackad av forskning med över 500 vetenskapliga referenser.

    2009 bestämde jag mig för att bli världens främsta expert inom andning. Även om jag i all ödmjukhet tycker mig ha en lång väg kvar så är boken, där jag är omnämnd en hel del, iallafall ett kvitto på att jag kommit en liten bit på vägen. Då jag vet vilket enormt arbete James lagt ned och hur många kunniga människor han intervjuat så känns hans kommentar som fint erkännande - "Ingen jag träffat vet mer om andning än du."

    Här är en intervju som är väl värd att lyssna på, där min kollega Steven Scott samtalar med James om boken i allmänhet och andning i synnerhet.
    Våra tankar, känslor och kropp surfar på andetaget

    Våra tankar, känslor och kropp surfar på andetaget

    Nyligen var det en fin artikel om Medveten Andning i Almanova. Från artikeln:

    Fokus i Medveten Andning ligger på att optimera de cirka tusen andetag som vi tar varje timme. Går dessa att förbättra? Och är det i så fall tänkbart att det även går att förbättra syresättningen av hjärnan och att vi därmed ska kunna fatta lite klokare beslut? Här berättar grundaren bakom framgångssagan Medveten Andning om hur och varför just andning kom att spela en så viktig roll i hans eget liv.

    -Eftersom vi andas så mycket, ca 1 000 andetag i timmen, kan en försämrad andning med tiden få en ganska stor effekt, både vad gäller sömn och matvanor såväl som konflikthantering. Som jag ser det så surfar våra tankar, känslor och vår fysiska kropp (våra handlingar) – alla surfar de på andetaget. Har jag en stressad, rädd, orolig andning är det en spegling av mitt inre, som också är stressat, rädd eller orolig.
    facebook twitter instagram