Nummer 2 - 2020

Innehåll

  1. Artikel - Fem bästa andningstipsen för att skydda sig mot coronaviruset
  2. Kundberättelse - Jag är helt lyrisk över muntejpningens effekter!
  3. Andningsminuten - Vi andas tillsammans under Andningsminuten
  4. Media - Medveten Andning omnämns i Ben Greenfields nya bok
  5. Artikel - Överandning ger mindre syre till hjärnan
Medveten Andning
Hej !

I detta nummer av AndningsNYTT kan du läsa om de fem bästa andningstipsen för att skydda och stärka dig mot coronaviruset. Du kan också ta del av Sven G Sjöbergs fina kundberättelse om hur en förbättrad andning sänkt hans blodtryck, förbättrat sexlivet och gett honom starkare och friskare tänder.

Visste du att blodflödet till hjärnan minskar när vi andas mer. Det upptäcktes redan på 1940-talet. Många av oss andas litet för mycket vilket gör att vi inte når vår fulla potential eftersom en hjärna med blod- och syrebrist inte fungerar riktigt optimalt.

Måndagen den 6:e april klockan 20:30-21:00 kör vi återigen Andningsminuten, ett kostnadsfritt event via nätet som du ansluter till via din dator/surfplatta/mobil. Vi andas tillsammans och tänker snälla tankar om varandra. Mer information och anmälan >>


Jättekul att notera hur spridningen av Medveten Andning fortsätter, både i Sverige och runt om i världen. Nyligen passerade vi 1000 deltagare på Instruktörskursen. Och Ben Greenfield, New York Times bästsäljande författare, ligger just nu etta på Amazon med sin nya bok BOUNDLESS, där han rekommenderar både min bok, Relaxator, att tejpa munnen på natten och skriver att min artikel Andas mindre - Lev längre är fantastisk.

Andas lugnt 😊
/Anders
Fem bästa andningstipsen för att skydda sig mot coronaviruset

Fem bästa andningstipsen för att skydda sig mot coronaviruset

Tvätta händerna, undvik i möjligaste mån att resa och stanna hemma om du varit i någon riskzon är alla viktiga tips för att undvika att smittas och minska risken för att viruset sprids.

Men eftersom coronaviruset är luftburet och sätter sig i luftvägarna är också sättet vi andas på viktigt att belysa. Under ett enda dygn andas vi in hela 10-20 000 liter luft. Det är enorma mängder och då en liter väger 0,1 gram blir det 10-20 kilo luft, alltså ca 10 gånger mer än den mängd mat vi äter. Luften innehåller en mängd bakterier, virus och andra partiklar. På ett enda dygn andas vi in uppemot 100 miljarder enligt forskning på Karolinska.

    Jag är helt lyrisk över muntejpningens effekter!

    Jag är helt lyrisk över muntejpningens effekter!

    För fem år sedan kom jag i kontakt med Medveten Andning. Min dotter Hanna utbildade sig till Andningsinstruktör och i samband med det behövde hon personer att coacha. Hon undrade om jag vill vara med och andningsträna under 28 dagar, vilket jag gladeligen tackade ja till.

    Nu har jag tejpat munnen i fem år och är helt lyrisk! Sover bättre, snarkar inte, förbättrat sexliv, bättre munhygien och mindre tandproblem, slutat med alla blodtrycksmediciner och inte ens en förkylning på fem år!
    Andningsminuten

    Andningsminuten 6 april

    Måndagen den 6:e april är det återigen dags för Andningsminuten, klockan 20:30-21:00, där du ansluter via din dator/surfplatta/mobil (vi använder Zoom).

    Genom att andas tillsammans under Andningsminuten och tänka snälla tankar om oss själva, om andra och om Medveten Andning så skapar vi en större kärlek till oss själva, starkare band med andra och bidrar samtidigt till att Medveten Andning blir en allt starkare signal som attraherar fler människor som är i behov av detta detta enkla men kraftfulla verktyg.
    Medveten Andning omnämns i BOUNDLESS av Ben Greenfield

    Medveten Andning omnämns i boken BOUNDLESS av New York Times bästsäljande författare Ben greenField

    Ben Greenfield, New York Times bästsäljande författare, ligger just nu etta på Amazon med sin nya bok BOUNDLESS, där han rekommenderar både min bok, Relaxator, att tejpa munnen på natten och skriver att min artikel Andas mindre – Lev längre är fantastisk.

    BOUNDLESS har blivit väldigt väl mottagen och på mindre än en månad har den fått 352 betyg som i genomsnitt ligger på 4,9 av 5. Hela 95% av de som röstat har gett den 5 av 5 möjliga. Det är inspirerande att vikten av en bra andning får så mycket utrymme.
    Blodflödet till hjärnan minskar när andningen ökar

    Blodflödet till hjärnan minskar när andningen ökar

    Redan på 1940-talet gjorde forskarna Seymour Kety och Carl Schmidt en banbrytande upptäckt, nämligen att det finns en direkt koppling mellan koldioxidtrycket och blodflödet till hjärnan. Bakgrunden till studien var för att se hur piloter under andra världskriget kunde fatta klokare beslut under stress.

    När koldioxidnivåerna ökades så ökade blodflödet till hjärnan, medan en minskning ledde till ett blodflödet reducerades. Med andra ord, när vi andas långsamt så ökar blodflödet till hjärnan, medan en snabb, stressad andning ger en stressad hjärna som tvingas klara sig på mindre blod och syre.
    facebook twitter instagram