Nummer 2 - 2019

Innehåll

  1. Föreläsning Solna 8:e april - Upptäck kraften i ditt andetag
  2. Annelie Pompe - Förbättrad andning har bidragit till att jag lyckats bli högst och djupast i världen
  3. Gör ditt egna ansikts- och huvudbad med koldioxid
  4. Charlotte Blivik - ALDRIG har smärtan och ryggskottet gått tillbaka så snabbt som nu!
medveten-andning-nyhetsbrev_700

Hej !

I år fyller Medveten Andning 10 år (och jag fyller 50, tjohoo 😊). Det firar vi den 7:e april i Solna klockan 17:00-20:00. Alla "som andas" 😂 är välkomna och det blir mat och mingel och en härlig möjlighet att träffa spännande människor. Eventet är gratis och anmälan sker till [email protected] OBS! Endast 100 platser.

Bor du i Stockholm med omnejd har du möjlighet att komma och lyssna på föredraget "Upptäck kraften i ditt andetag" på kvällen den 8:e april i Solna. Pris 300:-. OBS! Early Bird-erbjudande senast 13 mars Mer information och anmälan >>

En styrelseordförande i ett svenskt företag med mångmiljardomsättning hörde av sig, via sin sekreterare, då han hade blivit rekommenderad av sin läkare att anlita en andningsinstruktör.

Och i samma sekund som vi la på ringde det igen, denna gång en sjuksköterska från Landstinget i Stockholm som ville anmäla sig till utbildningen till Andningsinstruktör. Landstinget betalar utbildningen. Hennes chef, som är psykiater och nära pensionsåldern, är så inne på andning att han säger "Om jag hade fått göra om min läkarbana hade jag enbart fokuserat på andning för att kunna hjälpa mina patienter."

Det känns jättekul att sjukvården alltmer börjar få upp ögonen för Medveten Andning. Det behövs, för det är till exempel bara 1½ år sedan jag fick avslag på att hyra lokal på Karolinska för att hålla en andningsföreläsning, med motiveringen: "Vår kommunikationsdirektör bedömer att ert event inte passar här på KI."

Andas lugnt
/Anders
Föreläsning Solna: Upptäck kraften i ditt andetag

FÖRELÄSNING: Upptäck kraften i ditt andetag

Varmt välkommen till föreläsningen "Upptäck kraften i ditt andetag" där vi bland annat tar upp följande:
  • Varför Medveten Andning? - Bättre sömn. Mer energi. Mer harmoni. Ökad mental klarhet. Andas dig igenom sorg, rädslor och ilska. Bättre matsmältning. Bättre idrottsprestation och återhämtning.
  • Erfarenheter från den banbrytande andningsstudien jag deltog i på Stanford i USA
  • Erfarenheter från huvud-, ansikts- och helkroppsbad för att öka blodcirkulation och syresättning.
  • Erfarenheter från förra veckan som troligtvis var den bästa i mitt liv. Tack var ett enkelt upplägg inspirerat av Medveten Andning hade jag hög energi, harmoni och inre lugn. Det kändes som att jag var immun mot stress, oro och negativa tankar.

KALENDARIUM

- FÖDELSEDAGSKALAS - Medveten Andning 10 år, 7 april 17:00-20:00, Hemvärnsgatan 9, Solna. Gratis. Anmäl dig till [email protected]
- INSTRUKTÖRSTRÄFF - Medveten Andning, 8 april, 09:00-16:30, Hemvärnsgatan 9, Solna. Pris: 300:-. Smoothie och frukt ingår. Anmäl dig till [email protected]
- UPPTÄCK KRAFTEN I DITT ANDETAG - Föreläsning 8 april, 18:30-21:00, Solna. OBS! Early Bird-erbjudande senast 13 mars Läs mer >>
- INSTRUKTÖRKURS - Medveten Andning, nästa kurs startar i mitten av augusti 2019. Mycket uppskattad kurs. Det finns fortfarande möjlighet att hänga på vårens kurs som startade 30:e januari Läs mer >>
Förbättrad andning har bidragit till att jag lyckats bli högst och djupast i världen

Förbättrad andning har bidragit till att jag lyckats bli högst och djupast i världen

Annelie Pompe är en av deltagarna i årets Mästarna Mästare. Annelie har utbildat sig till Andningsinstruktör, något hon är mycket nöjd med:

"Som fridykare och yogi har jag länge vetat att man andas bäst genom näsan (det är ju det den är till för), men den största fördelen har jag märkt när jag bestigit höga berg. Jag har genomfört klätterutmaningen 7 summits och nått toppen på det högsta berget på varje kontinent på första försöket. En stor del av att lyckas med bergsbestigning och hög höjd handlar om att andas rätt.

Man tar upp lite mer syre när man andas genom näsan, man andas mer sällan och lägre vilket sänker pulsen något och trycksätter lungorna bättre så att man tar upp mer syre. Alltså helt klart intressant för högre höjd. När man andas genom näsan värms dessutom luften upp och fuktas mer innan den kommer ner i luftvägarna vilket gör att lungorna mår bättre. Och – det funkar!! Jag har inte haft en tillstymmelse till huvudvärk eller problem med....."
Ansikts- och huvudbad med koldioxid

Gör ditt egna ansikts- och huvudbad med koldioxid

Sedan i höstas har jag och min amerikanske kollega Steve testat att göra olika typer av ansikts- och huvudbad innehållande koldioxid, då det ökar blodcirkulation och syresättning. Som du kan på bilderna har vi försökt vara kreativa. Om inte annat så har vi iallafall haft väldigt kul när vi testat.

Kanske är det bara en vanlig enkel 50-årskris som ligger bakom denna febrila aktivitet 🙂, men oavsett anledning så har min fundering varit om badet kan göra något åt gråa hår, flintskallighet och rynkor!?

Efter ett 80-tal koldioxidbad är jag inte helt säker, men jag blev iallafall inte ledsen när en kvinna från företaget bredvid mitt häromdagen sa att jag såg så pigg ut, som en 27-åring. Inte heller när min frissa sedan många år tillbaka sa att – ”De där baden du gör, fortsätt med dem!” Och inte heller kände jag mig nedstämd när en kompis från San Francisco sa att hans fru sedan flera veckor tillbaka gör ansiktsbadet varje morgon och tycker att ”The results are incredible”.

Så hur gör du ditt egna ansikts- och huvudbad med koldioxid?

ALDRIG har smärtan och ryggskottet gått tillbaka så snabbt som nu!

ALDRIG har smärtan och ryggskottet gått tillbaka så snabbt som nu!

Vår andning är ett enormt underskattat verktyg vid smärthantering. Hur vi andas har en omedelbar påverkan och genom att förändra vår andning kan vi antingen förstärka eller förminska smärta. När du förbättrar dina andningsvanor får du tillgång till ett kraftfullt verktyg för att minska smärta. Så här säger Charlotte Blivik:

"Jag brukar med några års mellanrum få ryggskott och det gör ONT. Bestämde mig för att använda Relaxatorn och andningen som smärtlindring för att så snabbt som möjligt bli bättre, och ALDRIG har ryggskottet och smärtan gått tillbaka så snabbt som nu. Jag var mycket bättre redan efter 2-3 dagar vilket annars brukar ta upp till 1-2 veckor. HELT OTROLIGT!"

facebook twitter